این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۸-۳۳

عنوان فارسی بررسی و مقایسه میانگین نمره آزمون استریوگنوز دهانی در کودکان مبتلا به شکاف کام و کودکان سالم
چکیده فارسی مقاله هدف: از آنجا که حواس دهانی نقش بسزایی در رشد و اصلاح گفتار ایفا می کند. این پژوهش بر آن است که حواس دهانی را در افراد مبتلابه شکاف کام 5-9ساله بررسی و با کودکان طبیعی هم سن مقایسه کند. در صورتی که بین میانگین نمرات آزمون های استریوگنوز دهانی دو گروه فوق تفاوت معنی داری وجود داشته باشد ، نتیجه می گیریم که در درمان اختلالات گفتاری کودکان شکاف کامی می توان از روش های تقویت کننده حواس دهانی نیز بهره جست. روش بررسی: روش این پژوهش تحلیلی – مقطعی است که 66کودک سالم و 30کودک مبتلابه شکاف کام توسط آزمون های تشخیص شکل و طرح از نظر استریگنوز دهانی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. همچنین تاثیر متغیرهای سن و جنس، وجود شکاف کام، نوع شکاف کام و تعداد عمل جراحی بر روی میزان استریوگنوز دهانی بررسی شد. یافته ها: -1 در دو گروه کودکان سالم و کودکان مبتلا به شکاف کام، میزان ماستریوگنوز دهانی تفاوت معنی داری نشان می دهد. -2 در دو گروه کودکان سالم و کودکان مبتلا به شکاف 5-9ساله، با افزایش سن ، میزان استریوگنوز دهانی پیشرفت می کند. ساله ، با افزایش سن ، میزان استریوگنوز دهانی پیشرفت می کند. -3 جنسیت بر روی استریوگنوز دهانی تاثیر ندارد. -4در کودکان مبتلا به شکاف کام 5-9ساله بین نمرات تشخیص شیء و نوع شکاف کام رابطه ای وجود ندارد ، اما این رابطه بین نمره تشخیص طرح و نوع شکاف کام برقرار است. توجیه تفاوت بین این دو نتیجه دشوار می باشد. نتیجه‌گیری: در کودکان مبتلا به شکاف کام ، با افزایش تعداد عمل جراحی میزان استریوگنوز دهانی کاهش می یاید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استریوگنوز دهانی، کودکان مبتلا به شکاف کام، کودکان سالم

عنوان انگلیسی The Study and Comparison of the Mean of Oral Steriognosis in Celft Palate and Normal
چکیده انگلیسی مقاله Objective: As soon as the oral steriognosis has important role in speech development, in this research our purpose is study and comparison of oral steriognosis average in cleft palate and normal 5-9 year old children. Materials & Methods: This research was done in a cross-sectional and analytic method. The subjects included 66 normal and 30 cleft palate children 5-9 year. The variables include age, sex, cleft palate, different kinds of clefts and numbers of palate surgeries. Results: 1-In two groups of children, the ability of oral steriognosis is difference. 2-There is a direct relationship between age and oral steriognosis. 3-There is no relationship between sex and oral steriognosis. 4-There is opposite relation between the number of palate surgeries and oral steriognosis. Conclusion: Strengthen of oral steriognosis can affect speech disorders in cleft palate children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Oral steriognosis, Cleft children, Normal children

نویسندگان مقاله فاطمه درخشنده | fatemeh derakhshandeh
school of rehabilitation, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

سعیده کلوانی | saeedeh kolvani


فرزانه نجارزاده | farzaneh najar zadeh


لقا غیاثوند | legha ghiasvand


رحمان فلاحتی | rahman falahati



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-12&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات