این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطه هوش اخلاقی با سرمایه اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: قضاوت افراد در مورد اخلاقی بودن و یا غیراخلاقی بودن کارها بر کمیت و کیفیت کار آنان و در نتیجه موفقیت سازمانی تأثیر قابل توجهی دارد. با توجه به وابسته بودن سرمایه اجتماعی به روابط بین افراد و تأثیر انکارناپذیر نقش هوش اخلاقی بر نحوه شکلگیری روابط بین فردی در این پژوهش رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی در سازمانها بررسی میشود. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. روش: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارکنان داستگاههای اجرایی (637 نفر) تشکیل میدهند که 252 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسش نامههای هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی بود. برای آزمودن فرضیات از آزمون پیرسون و تحلیل مسیر و آزمون فریدمن استفاده گردید. نتیجهگیری: یکی از عوامل تأثیرگذار بر سرمایه اجتماعی، هوش اخلاقی است و هوش اخلاقی بر تمام مؤلفههای سرمایه اجتماعی تأثیرگذار است. براین اساس پیشنهادهای کاربردی برای راهنمایی مدیران و کارکنان سازمانی ارائه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه اجتماعی، مدیریت اخلاقی، هوش اخلاقی
عنوان انگلیسی
Relationship between Moral Intelligence and Social Capital
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Judgment of people about ethical or unethical to work has considerable influence on the quantity and quality of their word as well as organizational success. Given the reliance of social capital on the relationship between people and undeniable impact of moral intelligence in this study, it investigates the relationship between moral intelligence and social capital in the organizations. Method: This study is descriptive-correlation. Statistical population includes managers and employees of the organizations 637. Among all, 257 people by using stratified random sampling responded to the questionnaire. Moral intelligence and social capital are measured by two standard questionnaires. The Pearson correlation, path analysis and Friedman test used for analyzing data. Results: Results show that there is significant and direct relationship between moral intelligence and social capital. Conclusion: One of the factors affecting social capital is moral intelligence. Moral intelligence also affect on all components building social capital. Finally, with respect to the research results, applicable suggestions were proposed for other researchers and organization managers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social Capital, Ethics Management, Moral Intelligence
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-76&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات