این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش ابعاد فضای اخلاقی سازمان در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان
چکیده فارسی مقاله زمینه: با توجه اینکه، تخطی از اصول و ارزش‌های انسانی و رواج رفتارهای غیر اخلاقی در سازمان‌های آموزشی نیاز مبرم سازمان‌های مذکور به رعایت اخلاقیات را ضروری‌تر ساخته است، هدف مطالعه حاضر پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان بر اساس ابعاد فضای اخلاقی سازمان بود. روش: روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه معلمان دبیرستان‌های پسرانه شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که نمونه‌ای به تعداد 307 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای از بین نواحی 7 گانه انتخاب و ابزارهای رضایت شغلی و فضای اخلاقی سازمانی را تکمیل کردند. داده­های پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شدند. یافته ­ها: از بین مؤلفه­های ابعاد فضای اخلاقی سازمان، بیشترین میزان همبستگی رضایت شغلی با مؤلفه فضای اخلاقی مقررات سازمانی بود (001/0p<،43/0r =) و مؤلفه رضایت از سرپرست بیشترین میزان همبستگی را با رضایت شغلی داشت (001/0p<،41/0r =). 38 درصد واریانس رضایت شغلی معلمان از طریق ابعاد فضای اخلاقی سازمان قابل تبیین­ بود (43/0=&beta). تفاوت معناداری بین فضای اخلاقی (01/0p<) و رضایت شغلی معلمان (05/0p<) بر اساس سابقه تدریسشان وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق، ترویج و مراعات ابعاد اخلاقی در سازمان آموزش و پرورش به جهت افزایش رضایت شغلی معلمان به مسئولین این سازمان پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، رضایت شغلی، فضای اخلاقی سازمان

عنوان انگلیسی Role of Ethical Dimensions in Predicting Job Satisfaction of Teachers
چکیده انگلیسی مقاله Background: The importance and necessity of ethics is increasing in educational organizations. This study conducted to predict job satisfaction based on the ethical dimensions of the organization. Method: This study is descriptive-correlative. Population is consisted all male high school teachers of Mashhad in 2013-2014 that 307of all were selected by using sample size and cluster sampling. Data were analyzed by using descriptive statistics, Pearson correlation, multiple regression analysis and ANOVA test. Results: The results show that from the atmosphere components of ethical, the highest correlation of job satisfaction with organizational regulations of the components was in the moral sphere (r =0/43, p< 0/05). Also, satisfaction component from supervisor had the highest correlation to job satisfaction (r =0/41, p< 0/05). 38% of the variance in job satisfaction is explained through ethical atmosphere of the organization (&beta=0/43). The last two findings suggested that there was a significant difference between the moral sphere and job satisfaction on the basis of their teaching experience (p < 0/05). Conclusion: It can be suggested that attention to ethical dimensions in education organization lead to the increase of job satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Job Satisfaction, Organization Ethical Climate

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-78&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات