این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی حساسیت زیست‌محیطی، مسایل اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های برتر
چکیده فارسی مقاله زمینه: ویژگی سبز بودن، شامل سه مؤلفه مسئولیت اجتماعی، حساسیت زیست‌محیطی و مسایل اخلاقی است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل چشم‌انداز و مأموریت شرکت‌های برتر ایرانی و خارجی به منظور بررسی میزان توجه آن‌ها به مقوله سبز بودن، طراحی گردید. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های برتر ایرانی و خارجی بودند. نمونه مورد مطالعه شامل100 شرکت برتر ایرانی و 100 شرکت برتر خارجی می‌باشند. 100 شرکت برتر معرفی‌شده توسط وزارت صنایع و معادن در سال 1391 به‌عنوان شرکت‌های برتر ایرانی انتخاب شدند؛ همچنین 100 شرکت برتر معرفی‌شده توسط نشریه فورچون در سال 2012 به‌عنوان شرکت‌های برتر خارجی در نظر گرفته شدند و با مراجعه به وب‌سایت شرکت‌ها، بیانیه چشم‌انداز و مأموریت آن‌ها به دست آمد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ­ها: تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که شرکت‌های ایرانی مورد بررسی در تدوین بیانیه چشم‌انداز خود، توجه کمی‌به ویژگی سبز بودن داشته‌اند؛ در تدوین بیانیه مأموریت خود نیز فقط به بعد مسئولیت اجتماعی اهمیت داده‌اند. شرکت‌های برتر خارجی مورد بررسی نیز در تدوین بیانیه‌های چشم‌انداز و مأموریت خود فقط مقوله مسئولیت اجتماعی را در نظر گرفته‌اند و به مسایل زیست‌محیطی و اخلاقی توجه لازم را نداشته‌اند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مقوله مسئولیت اجتماعی در تدوین چشم‌انداز و مأموریت شرکت‌های مطالعه شده در این پژوهش، مورد توجه بیشتری بوده است و به مسایل اخلاقی و زیست‌محیطی توجه کافی نشده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Environmental Sensitivity, Ethical Issues and Social Responsibility in Top Companies
چکیده انگلیسی مقاله Background: Green features include three components: social responsibility, environmental sensitivity and ethical issues. This research was conducted with the purpose of analyzing content of the vision and mission of top Iranian and global companies in order to determine their attention to green issues. Method: This research was conducted with qualitative approach and library method. Statistical population includes Iranian and global top companies. Sample of study consists of 100 top Iranian companies and 100 top global companies. The top 100 companies listed by the Ministry of Industries and Mines in 2012 were selected as top Iranian companies. Also, the top 100 companies listed by Fortune Magazine in 2012 were considered as top foreign companies and by referring to company's website, their mission and vision statements were achieved. Content analysis method was used to analyze the collected data. Results: Analysis of companies’ information showed that Iranian companies have paying little attention to the green feature in developing their vision statement. Also in developing mission statement, Iranian companies have paying attention only to social responsibility. As well as top global companies only have considered the issue of social responsibility in developing mission and vision statement and have not enough attention to environmental and ethical issues. Conclusions: Results show that social responsibility was studied in this research has been paying more attention and ethical and environmental issues are not getting enough attention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-79&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات