این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طراحی مدل اخلاق مشارکتی در مدیریت کیفیت جامع
چکیده فارسی مقاله
زمینه: مدیریت کیفیت جامع رویکردی برای بهبود مستمر کیفیت محصولات از طریق مشارکت سطوح سازمانی است علیرغم اینکه سلوک اخلاق مشارکتی از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مدیریت کیفیت جامع می باشند، متأسفانه در بیشتر ادبیات مدیریت کیفیت جامع این مسأله نادیده گرفته میشود. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر بررسی نقش ارزشهای اخلاق مشارکتی در بهبود مدیریت کیفیت جامع و از بین بردن شکافهای موجود انتظارات و ادراکات کارکنان و مدیران است. به این منظور از بررسی ادبیات رابطه اخلاقیات و مدیریت کیفیت بهطورکلی و رابطه اخلاق مشارکتی و مدیریت کیفیت جامع به طورخاص مشخص شده و مبتنی بر آن مدلی طراحی و مورد آزمون قرار گرفته شده است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان شرکت سرمایهگذاری گروه توسعه ملی بوده(232 کارمند) و تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 145 پرسنل بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده از تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته ها: برازش مدل تحقیق که در برگیرنده 9 فرضیه بود مورد تایید قرار گرفت مبتنی بر شاخص ضرایب معناداری مدل مشخص شد که در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی بر بهبود هرسه بعد مدیریت کیفیت جامع اثر مثبت دارد و بهبود این سه بعد نیز بر ایجاد پیامدهای ارزشهای ارزشهای اخلاق مشارکتی در سازمان اثر مثبت و معناداری دارد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که ارزشهای اساسی مدیریت کیفیت جامع ابتداء میبایست برروی اصول اخلاقی مشارکتی ساخته شوند تا بر اساس آن روشها و ابزارهای مورد استفاده در اجرای مدیریت کیفیت جامع بهبود یابند و منجر به هماهنگی انتظارات و ادراکات مدیران و کارکنان شوند تا از این طریق شکافهای مسأله ساز اخلاقی در سازمان ازبین بروند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت کیفیت جامع، اخلاق مشارکتی، اخلاق تجاری
عنوان انگلیسی
The Model of Corporate Ethics in Total Quality Management (TQM)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Total quality management is the approach to continuous quality improvement of products and services through the participation of all levels. Despite the fact that the basic ethics and corporate ethics are the most important factors, they are influencing total quality management performance. Unfortunately, most of the literature of total quality management are ignored them. The present paper aims to investigate the role of corporate ethics to improve the performance of total quality management and eliminate gaps between expectations and perceptions in employees and managers. Method: This research is practical and the method of this research is descriptive- correlation. The populations of the research are the personnel of Investment Company of National Development group (232 staffs) and the sample size based on Cochran formula is 145 staffs witch selected by random sampling. Path analysis and structural equation modeling are used for testing the research model. Results: Research model that includes the nine hypotheses were confirmed and all research hypotheses were confirmed. Based on significant coefficients of the model were determined that taking into account ethical considerations has a positive impact on all three dimensions of TQM and also these three dimensions have a positive impact on the outcomes of corporate ethics. Conclusion: The results show that the fundamental values of TQM must first be created on the ethical principles of corporate ethics principles until the methods and tools used in the implementation of total quality management improved and leading to coordination of expectations and perceptions between managers and employees and eliminate the ethical problem gap.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Total Quality Management, Business Ethics, Corporate Ethics
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-84&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات