این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ اصول اخلاقی با ارتباطات اثربخش سازمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه: یک از عوامل مهم در کاهش تعارضات در درون سازمان، ارتباطات اثربخش است که عوامل مختلفی بر آن اثر می­گذارد. تحقیقات مختلف به نوعی به این عوامل اشاره کرده­اند. هدف این مقاله، تبیین اثرگذاری اصول اخلاقی بر ارتباطات اثربخش کارکنان است که در این میان به نقش متغیرهای میانجی نیز اشاره خواهد شد. روش: پژوهش از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان بخش نورد گرم مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بود. تعداد 134 نفر با استفاده از فرمول نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد که مشتمل بر پنج بخش اخلاق، حکمت، معنویت، فضیلت و ارتباطات بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی و مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس خروجی مدل مسیر و اعداد معناداری، یافته‌ها نشان داد بین متغیرهای اخلاق، حکمت، معنویت، فضیلت و ارتباطات اثربخش در سازمان رابطه معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، از 10 رابطه دو به دو بین متغیرهای موجود در مدل، 9 رابطه معنی‌دار و فقط رابطه بین متغیر فضیلت و ارتباطات اثربخش معنی­دار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان به برنامه‌ریزی سازمان در جهت افزایش میزان بهره‌وری با استفاده از شاخص‌های اخلاقی موثر بر ارتباطات اثربخش کمک کرد؛ تا با توجه به اصول مهم اخلاقی و اثرگذار فرهنگ اسلامی- ایرانی جامعه، شرایط را برای ایجاد بستر لازم در جهت نزدیک شدن مدیران با ویژگی‌های اسلامی فراهم نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباطات، اخلاق، حکمت، فضیلت، معنویت

عنوان انگلیسی Relationship between Ethics and Effectiveness Organizational Communication
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the most important factors in reducing organizational conflict is effective communication that several factors might affect it. Several studies have pointed to these factors. This article aims to explain the impact of ethics on effective communication staff will also refer to the role of mediator variables. Method: The method of study is correlation. The population of the research staff of the hot-rolled Steel Complex. 134 samples were selected using simple random sampling formula. A questionnaire was used to collect data, which consists of five sections: ethics, wisdom, spirituality, virtue, and communication. In addition to data analysis, descriptive statistics, inferential statistics and path analysis model in LISREL software was used. Results: Based on the output path model and t-values, results showed that between ethics, wisdom, spirituality, virtue and effective communication within the organization there is a significant relationship. In other words, the 10 relationship between the variables mutually were determined, that 9 relationship was significant and only relationship between virtue and effective communication was not significant. Conclusion: Based on acquired result, we can help planning organization in order to increase productivity with using ethical parameters influencing effective communication, also, based on the principles of ethics and social impact of Iranian-Islamic culture conditions provide to create relationship between managers with Islamic characteristics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Communication, Ethics, Wisdom, Virtue, Spirituality

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات