این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و پذیرش مالیاتی: نقش میانجی‌گر اخلاق مالیاتی
چکیده فارسی مقاله زمینه: تبیین نقش اخلاق مالیاتی در ارتباط میان سرمایه اجتماعی و پذیرش مالیاتی از حیطه‌های پژوهشی مهمی به‌شمار می‌رود، زیرا شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد تصمیم برای پرداخت ما‌لیات باید متأثر از عواملی غیر از موارد ذکر شده در رهیافت اقتصاد جرم باشد. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گر اخلاق مالیاتی در رابطه میان سرمایه اجتماعی و پذیرش مالیاتی است. روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را 715 نفر از مؤدیان مالیاتی صنوف لوازم خانگی و زرگران شهرستان رشت تشکیل می‌دهند که 163 نفر آنها از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و به‌وسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL ، تحت روش مدل‌سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد متغیر سرمایه اجتماعی با ضریب استاندارد (49/0) و معناداری(03/5) با متغیر اخلاق مالیاتی افراد رابطه دارد. همچنین اخلاق مالیاتی با تخمین استاندارد (86/0) و معناداری (16/6) با پذیرش مالیاتی رابطه مثبت دارد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش رابطه معنادار سرمایه اجتماعی بر پذیرش مالیاتی و همچنین نقش میانجی اخلاق مالیاتی در رابطه میان این دو را در جامعه پژوهش تأیید می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق مالیاتی، سرمایه اجتماعی، پذیرش ما‌لیاتی

عنوان انگلیسی The Mediator Role of Tax Morale in Relationship between Social Capital and Tax Compliance
چکیده انگلیسی مقاله Background: Explaining the role of tax morale in the relationship between social capital and tax compliance is the most important research area. Because, there are many evidences showing that the decision to pay the taxes to be influenced by factors other than mentioned in the economics of crime approach. The main goal of this research is to investigate the mediator role of tax morale in the relationship between social capital and tax compliance. Method: This is an applied research in terms of aim and descriptive-correlation in terms of data collection. Research population consists of 715 tax payers in fraternity of home appliances and jewelers that 163 of them were selected through random sampling. Data were collected through questionnaire. Structural equation modeling was used to analyze the data through LISREL and SPSS software. Results: Results show social capital with standardized coefficient of 0.49 and significance of 5.03 had positive effect on tax morale. Also, tax morale had positive effect on tax compliance with standardized coefficient of 0.86 and significance of 6.16 Conclusion: The present study confirmed the significant effect of social capital on tax compliance and mediator role of tax morale between their relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tax Morale, Social Capital, Tax Compliance

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات