این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۶-۱۴

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای کارکردهای غلبه طرفی مغز در کودکان عقب مانده ذهنی با سن عقلی ۶–۵ ساله مراکز آموزش و پرورش استثنایی با کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی رشد روانی–حرکتی کودکان از جمله مقوله های مورد توجه متخصصان اطفال و توان بخشی می باشد. این رشد وابسته به چگونگی روند تکامل سیستم اعصاب مرکزی می باشد و لذا هرگونه اختلال در روند تکامل این سیستم می تواند باعث بروز اختلالات قابل توجه در زمینه های حسی، حرکتی و شناختی شود. گذر طبیعی از مراحل مختلف رشدی پایه و اساس پیشرفت کودک برای نیل به سطح شناختی مطلوب می باشد. کودکان عقب مانده ی ذهنی علاوه بر نقص در توان مندی های ذهنی، در زمینه ی حرکات درشت، حرکات ظریف، مهارت های درکی–حرکتی، جهت یابی و تعادل نیز دارای اختلالات قابل توجه می باشند. صرف نظر از اتیولوژی بروز عقب ماندگی های ذهنی و اختلالات ناشی از آن، چگونگی تکامل کارکردی مغز در روند پردازش درون داده های حسی و برون داده های حرکتی، بستر مهمی را در توان بخشی این کودکان فراهم می آورد که باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان توجه به پدیده های طرفی شدن کارکردی مغز در روند پردازش درون حسی و برون داده های حرکتی، بستر مهمی را در توان بخشی این کودکان فراهم می آورد که باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان توجه به پدیده ی طرفی شدن کارکردی نیمکره های مغز، غلبه طرفی، که بخشی از روند تکامل طبیعی مغز می باشد، که در به کارگیری روش های درمانی حسی–حرکتی توان بخشی در مورد کودکان عقب مانده، بسیار مهم می باشد. از آنجا که تاکنون در زمینه بررسی مقایسه ای کارکردهای غلبه طرفی مغز در بین کودکان سالم و عقب مانده در کشور ما مطالعه ای انجام نشده است، روش بررسی: در تحقیق حاضر به مقایسه ی پارامترهای کارکردی معرف طرفی شدن مغز شامل غلبه ی طرفی بینایی، شنوایی، حرکات دست و حرکات پا در دو گروه کودکان سالم و عقب مانده با سن عقلی یکسان از طریق به کاربردن جدول ارزیابی رشد عصبی–مغزی دلاکاتو پرداختیم یافته‌ها: بررسی آماری نتایج به دست آمده نشان دهنده ی تفاوت معنادار در اغلب پارامترهای شاخص غلبه ی کارکردی طرفی مغز بین دو گروه کودکان یاد شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل، اعتقاد ما بر این است که روند متفاوت طرفی شدن کارکردی مغز در کودکان عقب مانده ذهنی، دقت و احتمالا تجدید نظر در روش های توان بخشی این کودکان را ایجاب می نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Compartive Assessment of Functional Cerebral Lateralization of Mentally Retarded Children having Mental Age of 5 to 6 Old with Normal Ones
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Study of the children psychomotor development, is and interdisciplinary interest among medical and rehabilitation specialist. The psychomotor development is mostly dependent on normal ontogenetically evolution of the brain, thus it is reasonable that any defects in this complicated process would be able to cause irreversible cognitive, sensory and motor dysfunction. In addition to mental deficiency in Mental Retarded (MR) children, some other notable defects in motor abilities including gross and fine movement and equilibrium also exist in these children. Hemispheric dominancy or lateralization is an important stage in normal brain development which thought to be affected in MR children, and thus affects the outcome of rehabilitation treatment for these children. The present research work is designed to study functional cerebral lateralization between mentally retarded children having mental age of 5 to 6 years old and normal ones of the same age. Materials & Methods: By using the Neurological Developmental Questionnaire of Delacatom the functional lateralization parameters including footedness, handedness, and eye and ear preference were considered in this study. Results: Statistical analysis of the results showed significant differences in above mentioned parameters among MR and normal children of the same age. Conclusion: On the bases of these results, we believe that different pattern of lateralization in MR children could affect the rehabilitation management and should be noted in therapeutic plan.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدبهنام الدین جامعی | seyyed behnamedin jame amp apos ei
tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مرضیه کیانی | marziyeh kiani


محمدتقی جغتایی | mohammad taghi joghataei


مژگان حدادیان | mozhgan حدادیان


شادرخ سیروس | shadrokh sirous



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-79&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات