این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطۀ سکوت سازمانی با عملکرد کارکنان دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
زمینه: در بسیاری از سازمانهای معاصر، کارکنان از ارایه نظرات و نگرانیهایشان در مورد مشکلات سازمان امتناع میورزند. این پدیده جمعی، سکوت سازمانی نامیده میشود که ممکن است موجب تأثیرگذاری بر عملکرد مطلوب کارکنان شود. بر همین اساس، این پژوهش در پی آن است تا با بررسی رابطۀ سکوت سازمانی با عملکرد کارکنان، راهکارهایی جهت ارتقاء و بهبود عملکرد کارکنان ارایه دهد. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کارکنان رده میانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 340 نفر تشکیل میدهند که از بین آنها، 181 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای این تحقیق، از طریق دو پرسشنامه سکوت سازمانی و عملکرد کارکنان جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که؛ بین دو متغیر سکوت سازمانی و عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد. همچنین، بین سکوت سازمانی با ابعاد عملکرد سازمانی شامل: وضوح نقش، حمایت سازمانی، انگیزه کارکنان، مشارکت در تصمیمگیری، ارزیابی کارکنان و محیط سازمانی رابطۀ منفی و معنادار وجود داشت، اما، در مورد توانایی کارکنان این رابطه معنادار نبود. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان داد که؛ از بین ابعاد عملکرد، سه بعد محیط سازمان، مشارکت در تصمیمگیری و وضوح نقش قدرت پیشبینی سکوت سازمانی را داشتند. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق مشخص کرد که؛ بین سکوت سازمانی و عملکرد کارکنان رابطه ای منفی وجود دارد، به این معنی که با افزایش سکوت، عملکرد کارکنان کاهش مییابد و برعکس. بنابراین، مدیران بایستی با این موضوع به گونهای آگاهانه برخورد کنند که رفتار و نحوه مدیریت آنها باعث ایجاد جو سکوت و متعاقب آن کاهش عملکرد کارکنان نگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آوای سازمانی، جو سکوت، سکوت سازمانی، عملکرد کارکنان
عنوان انگلیسی
The Relationship between Organizational Silence and Employees Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In most of the contemporary organizations, employees avoid declaring their comments and concerns about the problems of organization. This plural-organizational phenomenon is named “organizational silence” which may influence on employees’ desired performance. Therefore, this study intends to investigate the relationship between organizational silence and employees’ performance in order to provide strategies to develop and improve staffs performance. Methods: This research was descriptive-correlation. Statistical population was the medial level staffs of the Mazandaran University of Medical Sciences which were 340 persons and among them, based on Krejcie and Morgan table, 181 people were randomly selected as the samples. The data of the research were gathered by two organizational silence questionnaires and the employees’ performance. Data was analyzed using the descriptive statistics (i.e. mean and standard deviation) as well as inferential statistics (i.e. one sample t test, Pearson correlation coefficient and multivariate regression). Results: Findings show that there was a negative significant relationship between organizational silence and employees’ performance also there was negative significant relationship between employees’ performance and role clarity, organizational support, motivation of staff, partnership in the decisions, evaluation, and organizational environment. But there was no significant relationship between organizational silence and the staff ability. Findings from multiple variable regressions show that organizational environment partnership in the decisions, and role clarity was predictors of organizational silence. Conclusion: Findings revealed that there was negative significant relationship between organizational silence and employee performance which means that with an increase in silence, performance decreases and vice versa. Therefore, managers should be aware of this issue so their behavior and management approach do not create a silence climate and subsequent decrease in employee performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-32&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات