این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
کدهای اخلاق پژوهش در تجربههای زیستۀ نخبهگان علوم اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: آسیبشناسی نهاد علم درگزارشهای داخلی بیانگر شکاف میان وضعیت موجود و اخلاق حرفهای مطلوب است. به منظور دریافت کدهای اخلاق پژوهش نخبهگان با تأکید بر خود- دریافته آنان، پژوهش حاضر درصدد دستیابی به دغدغههای تجربه شده، و کدگذاری و دستهبندی آنها با رویکردی بومی است. روش: روش پژوهش حاضر تلفیقی از رویکردهای کیفی- کمی است. جامعه مورد مطالعه شامل 182 نفر از استادان و دانشجویان دکتری یا به عبارتی، نخبهگان رشته علوم اجتماعی در هشت دانشگاه دولتی شهر تهران، اصفهان و شیراز است. نمونهگیری از نوع در دسترس و حجم آن تعداد 130 نفر بوده است. دادهها با ابزار پرسشنامه و پرسش باز پاسخ گردآوری و با تکنیک تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: براساس یافتهها، صفات سلبی کدهای اخلاق پژوهش بهترتیب، ضعف امانتداری 63 %، ضعف صداقت 21 %، و میانمایگی مدیریت پژوهشی 16% بوده است. میزان بیشتر دغدغه تجربه شده نخبهگان در جامعه علمی که با آن سرو کار دارند به ضعف مناسبات و اخلاق فردی عاملان پژوهشی (84%) و میزان کمتر آن به ساختار مدیریت پژوهشی(16%) نسبت داده شده و از این رو، تأکید بر سطح خرد بوده است. نتیجهگیری: با تبدیل صفات سلبی به صفات ایجابی، کدهای اخلاق پژوهش به ترتیب به امانتداری حرفهای، صداقت حرفهای و مدیریت عقلانی اختصاص یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کدهای اخلاق پژوهش، تجربههای زیسته، نخبهگان
عنوان انگلیسی
Codes of Research Ethics in Lived Experiences of Social Sciences Elites
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The Pathology of the science institution in the internal reports represents the gap between the present situation and desirable professional ethics. In order to get the codes of research ethics with emphasize on the self- given of elites, By an Indigenous approach, current study seeks to achieve the experienced apprehensions, coding and classifying them. Methods: The approach is a qualitative-quantitative method. Populations are 182 elites (professors and PhD students) in social sciences in eight universities in Tehran, Isfahan and Shiraz. Sampling is availability and sample size includes 130 elites. Data collected through questionnaires with opened and closed questions are analyzed with qualitative content analysis technique. Results: On the basis of results, in scientific community of élites, negative traits of research ethics are bailment weakness (63%), integrity weakness (21%) and research management weakness (16%) orderly. The higher rate of experienced apprehensions is attributed to the weakness of interpersonal relationships and individual morality of research agents (84%), while the lower one is due to the research management structure (16%) In other words, the emphasize is on the micro level. Conclusion: Converting negative traits to positive ones, three codes are achieved: professional bailment, professional integrity and rational management.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Codes of Research Ethics, Lived Experiences, Elites
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات