این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی متغیرهای شخصیتی و سازمانی به‌عنوان پیش‌بینی‌های رهبری اخلاقی
چکیده فارسی مقاله زمینه: با توجه به افشای رسوایی‌های اخلاقی بزرگ در بیشتر سازمان­ها، اهمیت بعد اخلاقی رهبری بدیهی به نظر می­رسد. با این وجود، درک این نوع رهبری و رابطۀ آن با پیش­بین­ها و پیامدهای ناشی از آن نیازمند شناخت ماهیت آن است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای شخصیتی (وجدانی بودن، همگرایی و روان­رنجورخویی) و سازمانی (زمینۀ اخلاقی و حمایت سازمانی ادراک­شده) به‌عنوان پیش­بین­های رهبری اخلاقی بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل: تمامی کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بودند. از میان جامعۀ مورد نظر، 300 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای، به عنوان نمونۀ پژوهش، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه­های تجدید نظر شدۀ پنج عاملی شخصیت نئو (36 سؤال)، زمینۀ اخلاقی سازمان (5 سؤال)، حمایت سازمانی ادراک­شده (8 سؤال) و رهبری اخلاقی (10 سؤال) بودند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج نشان داد که؛ تمامی متغیرهای پیش­بین با رهبری اخلاقی همبستگی معنی­دار دارند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که؛ متغیرهای پیش­بین 67 درصد از واریانس رهبری اخلاقی را تبیین می­کنند. نتیجه‌گیری: بر پایۀ یافته­های پژوهش؛ افراد براساس همخوانی ارزش­های شخصی­شان با ارزش­های سازمانی در سازمان­ها جذب و گزینش می‌شوند. بر اساس رهبری اخلاقی، افرادی که دارای ویژگی ها و ارزش­هایی هستند که آن­ها را علاقه­مند به رهبری اخلاقی می­سازد، به دنبال سازمان‌هایی خواهند بود که جو اخلاقی قوی داشته باشند و به وسیلۀ همین سازمان­ها نیز انتخاب می­شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: With respect to great ethical scandals in every type of organization, the importance of an ethical dimension of leadership seems obvious. However, in order to understand this leadership phenomenon and its relationships with antecedents and outcomes, we must first know the nature of this phenomenon. This aim of this study was investigate the Personality traits (conscientiousness, agreeableness and neuroticism) and organizational variable (ethical context and perceived organizational support) as predictors of ethical leadership. Methods: The method of current study was descriptive. The statistical population of this research was all of the employees of Karun Oil and Gas Producing Company. The sample consisted of 300 employees of KOGPC who were selected by stratified random sampling method. The instruments which used in this study were NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI) (36 items), Ethical Context Scale (5 items), Perceived Organizational Support Survey (8 items) and Ethical Leadership Questionnaire (10 items). In order to analyze the data, Pearson correlation and regression analysis were used. Results: Results indicated that all of predictor variables were significantly associated with ethical leadership. Moreover, hierarchical regression analyses revealed that predictor variables account for 67 percent of variance of ethical leadership. Conclusion: On the basis of results, individuals are attracted to, and are selected into organizations on the basis of perceived person-organizational values “fit”. In terms of ethical leadership, individuals with the characteristics and values that predispose them toward ethical leadership will look for organizations that have strong ethical climate and will be selected by them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-41&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات