این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اخلاق کاری، رضایت شغلی و عوامل جمعیتشناختی مرتبط با آنها
چکیده فارسی مقاله
زمینه: درستکاری و پایبندی حسابداران به ارزشهای اخلاقی در پذیرش و اعتماد عمومی، نسبت به سلامت سیستمهای حسابداری و کیفیت مناسب اطلاعات مالی، نقش به سزایی دارد. پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ بین اخلاق کاری، رضایت شغلی و ویژگیهای جمعیتشناختی مرتبط با آنها در بین حسابداران میپردازد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را تمامی حسابداران شاغل در شرکتهای دولتی شهرستان کرمان تشکیل میدادند که 95 نفر به شیوۀ نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه، در تحقیق مشارکت نمودند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمونهای مقایسه میانگین گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون T مستقل و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. یافته ها: بیشترین تعداد حسابداران از نظر اخلاق کاری و رضایت شغلی در وضعیت متوسط و نامطلوب قرار دارند. اخلاق کاری حسابداران با رضایت شغلی آنها رابطۀ مثبت معنادار دارد. رابطۀ همه ویژگیهای جمعیتشناختی با هر یک از این دو متغیر، یکسان نمیباشد. نتیجهگیری: آیندۀ حرفۀ حسابداری در گرو حاکمیت ارزشهای اخلاقی است. ماهیت و شکل روابط بین اخلاق کاری و رضایت شغلی و برخی ویژگیهای جمعیتشناختی حسابداران، رهنمودهایی جهت انتخاب و بکارگیری نیروهای مختلف حسابداری در جایگاه شایستۀ آنها در شرکتها ارائه میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق کاری، رضایت شغلی، ویژگیهای جمعیتشناختی، حسابداری
عنوان انگلیسی
Relation between Work Ethics, Job Satisfaction and Demographic Factors
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Accountants honesty and commitment to the ethical values play significant roles to gain the public admission and confidence in the safety of accounting system and quality of financial information. This study was conducted to investigate the relationship between Accountants work ethics, job satisfaction and demographic characteristics. Methods: The research method is a correlation design. Accountants working in public enterprises in Kerman were statistical population of this study and they were selected stratified random sampling (n=95). The data was gathered using questionnaires and analyzed by descriptive statistics, test of mean of independent groups, one-way analysis of variance, independent T -test and Pearson correlation. Results: Results indicate that most Accountants in the sense of work ethics and job satisfaction are in the middle condition. There is a significant positive correlation between work ethics and job satisfaction. However, all of demographic factors did not have a same relationship with these variables. Conclusion: The Future of accounting depends on the ethical values ruling. With regard to the results, it can be stated that work ethics play a key role in promotion of accountant's job satisfaction so it should be emphasized and considered. Also, due to explanation of the nature and styles of the relationships between these occupational variables and the demographic characteristics, some comments can be provided to select and employ different accountants in the rightful place at the companies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Work Ethics, Job Satisfaction, Demographic Characteristics
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-47&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات