این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۲۰-۲۶
عنوان فارسی
بررسی شیوع اختلالات گفتار و زبان، بین دانش آموزان مقطع ابتدایی دخترانه
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش با هدف بررسی شیوع اختلالات گفتار و زبان در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی دخترانه در مناطق 3 و 19 آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 1379-80 انجام شده است. روش بررسی: جامعه، مورد مطالعه، دانش آموزان دو منطقه ی 3 و 19 بودند که از میان آن ها 1010 دانش آموزش به طور تصادفی از میان کل دانش آموزان انتخاب گردیدند. (به طور متوسط از هر پایه 200 نفر) سپس پرسش نامه تکمیل می گردید و بعد گفتار دانش آموزش مورد ارزیابی قرار میگرفت تا در صورت وجود هر نوع اختلال در فرم مخصوص ضبط گردد، ابزار ارزیابی متن کتاب فارسی سال قبل دانش آموز و سری تصاویر به هم مربوط بود، هم چنین حفره ی دهان تمام دانش آموزان، از لحاظ حرکت وضع آناتومی اندام ها، و آکلوژن دندانی مورد ارزیابی قرار می گرفت. یافته ها: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق مشخص گردید که از میان 1010 دانش آموز، 163 نفر (%16/1) اختلال داشتند که از میان آن ها 75 دانش آموز (%46) مربوط به منطقه 19 و 88 دانش آموزش (%54) مربوط به منطقه 3 بودند. اختلالات مورد مطالعه در این تحقیق عبارت بودند از اختلال در تولید، لکنت، اختلال صوت، بلع معکوس، اختلال در تشدید، اختلال در خواندن.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیوع، اختلال گفتار، دانش آموزان ابتدایی، لکنت، اختلال تولید
عنوان انگلیسی
Investigation of Prevalence of Speech and Langvage Disorders Among of Elementary School Girls Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The objective of this study is to obtain the prevalence of speech and language disorders among elementary girls students in 3 and 19 educational regions in Tehran. Materials & Methods: The population of this study is composed of two regions 3 and 19. Among of them 1010 students selected randomized. (Average 200 students from each -grade). Then completed questionnaire by examiners and then the speech of students was assessed. If there was any disorder, the result was registered in formal sheet, assessment tools was the last year Farsi book and a series of action pictures. Also oral cavity of the all samples with a view of movement, anatomy, and occlusion were assessed. Results: The findings of this research indicate that, from 1010 students, 163 (16.1%) students had one of the disorders including: Articulation disorders, stuttering, dysphonia, tongue thrust, resonance disorders, and dyslexia. In region 19.75 students (46%) and in region 3.88 students (54%) had one of the mentioned disorders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد رحیم شاهبداغی | mohammad rahim shah bodaghi
tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات