این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ تقلب تحصیلی و فرصت‌طلبی در میان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه: دانشجویان باید در تمام جنبه‌های امور تحصیلی از جمله: انجام پژوهش و انجام تکالیف صادق باشند و موازین اخلاقی را رعایت نمایند. انجمن‌های علمی و حرفه‌ای بر آموزش اخلاق در دوران تحصیل دانشجویان تأکید زیادی نموده‌اند. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی اثر ویژگی فرصت‌طلبی بر تقلب تحصیلی در میان دانشجویان رشته حسابداری است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان رشته حسابداری دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل دادند، که از میان آنها 233 نفر، به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونۀ تحقیق، انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های تقلب تحصیلی و فرصت‌طلبی استفاده شد. در نهایت، نمرات بدست آمده با استفاده از: آزمون T ، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد: تقلب تحصیلی با فرصت‌طلبی رابطه‌ای مستقیم دارد. جنسیت، میزان علاقه به رشته و سن نیز از جمله متغیرهای هستند که با تقلب تحصیلی رابطه معنی‌دار دارند. جنسیت رابطه‌ای مستقیم با تقلب تحصیلی دارد. اما میزان علاقه به رشته و سن رابطه‌ای منفی با تقلب تحصیلی دارند. متغیرهای وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، نوع دیپلم و معدل رابطه‌ای معنی‌دار با تقلب تحصیلی ندارند. نتیجه‌گیری: اگر یافته‌ها به کل کشور قابل تعمیم باشد می‌توان آن را به عنوان یک مشکل جدی آموزشی و اخلاقی تلقی نمود. نتایج این مطالعه نظر سیاست‌گذاران آموزش عالی را به اقدام اساسی برای آموزش اخلاق حرفه‌ای در دوران تحصیل برای دانشجویان رشتۀ حسابداری جلب می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تقلب تحصیلی، دانشجوی حسابداری، فرصت طلبی و اخلاق

عنوان انگلیسی The Relationship between Cheating and Machiavellianism in Accounting Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Accounting students should be honest in all aspects of their education such as assignments and research. They should follow ethical criteria. Professional associations emphasis on teaching of ethics in accounting students' curriculum. The objective of this study is to specify effect of Machiavellian characteristic on cheating between accounting students. Methods: This research is a descriptive-correlation survey. Population of this study includes all B.A. accounting students of Islamic Azad University. The sample of this research has been included 233 students. Data are collected by using questionnaire. Data analyzed by using T- test, Pearson correlation and multiple regressions. Results: Results of the study show that there is a direct relationship between cheating and Machiavellianism. Gender, level of interest in discipline and age are effective factors on cheating. Gender has a direct relation with cheating it means that when student is a boy then cheating is increasing. But, level of interest in discipline and age has a negative relation with cheating. Variables such as occupation, married situation, type of diploma and grade point average have not any significant relation with cheating. Conclusion: If the results can be generalized to the whole country, it can be mentioned as a serious educational and ethical problem. The results of this study attract higher education policy makers to do fundamental action about teaching profession’s ethics in terms of accounting student’s education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cheating, Accounting student, Machiavellianism, Ethics

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات