این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل شکاف بین ابعاد اخلاق کار کلامی و اخلاق کار حاکم
چکیده فارسی مقاله زمینه: بحران نظام ارزش­ها و هنجارهای اجتماعی، عدم استقرار آنها و تفاوت بین حرف و عمل کمتر مورد توجه سازمان‌ها قرار می­گیرد و در نهایت منجر به نارضایتی مشتریان می­شود. پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف بین ابعاد اخلاق کار حاکم و اخلاق کار کلامی در سازمان های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران، انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. این تحقیق شامل دو جامعه آماری بود: جامعۀ اول، کارکنان سازمان های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران بودند (204 نفر) که تمامی آنها به عنوان نمونۀ اول انتخاب شدند. و جامعۀ دوم ارباب­رجوعان این سازمان ها بودند که با نمونه گیری تصادفی 250 نفر آنها به عنوان نمونۀ دوم انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع­آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه، و برای وزن دهی ابعاد از روش آنتروپی استفاده گردید. یافته­ها: نتایج نشان داد: بین نظرات کارکنان و ارباب‌رجوع در مورد پایبندی به اصول اخلاق­کار کارمندان (روابط سالم، دلبستگی به کار، جدیت در کار، ابتکار عمل و چالش­پذیری)، تفاوت معنادار وجود دارد. در بعد چالش پذیری شکاف بیشتری دیده می­شود. همچنین، برای ارباب­رجوعان و کارمندان انجام وظیفه، بیشتر از روابط دوستانه اهمیت دارد. نتیجه‌گیری: قضاوت ارباب­رجوعان بر شکاف بین نظرات کارکنان و ارباب‌رجوعان در مورد رعایت اصول اخلاقی مؤثر است. براین اساس توجه به خواسته‌های ارباب‌رجوع اهمیت زیادی دارد. همچنین، حمایت کامل مدیریت از برنامه‌های اخلاقی، تشویق کارکنان و وجود سیستم ارزیابی عملکرد دقیق و منظم، از عوامل اجرای موفقیت آمیز برنامه­های تقویت اخلاق کاری در سازمان به‌شمار می­رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق کار کلامی، اخلاق کار حاکم، مدل‌های اخلاق کار

عنوان انگلیسی The survey of the gap between Existent work Ethics and Oral work Ethics
چکیده انگلیسی مقاله Background: The crisis of values system and social norms, lack of their establishment and the difference between oral and actions are less considered by organization that it leads to customer's dissatisfaction. Thus, this research has been done with the goal of examination of gap between the exits work ethics and oral work ethics in Department of Cooperatives, Labor and Social Welfare of Mazandaran Province. Methods: This study is a descriptive survey. Populations of this study include all employees of social welfare of Mazandaran and all clients of this organization. The sample consists of 149 employees of 204 and 202 clients of 250. In order to analysis the data, comparing two independent population test and analysis of variance (ANOVA) and entropy has used for weighting of dimensions. Results: Results show that there is a significant difference between viewpoints of staff and clients about binding of work ethics (Considerate, Dependable, Ambitious, and initiative and challenges acceptance). There is a greater gap in challenge Acceptance aspect. Also Ambitious for clients and employees is more important than friendly relationships. Conclusion: The judge of the clients influence on the gap between views of staff and clients. Therefore, it is important to consider clients demands. Also, Successful implementation factors of programs for improving work ethic in the organization including: full support of ethical programs by management, Encourage employees and existence of exact and regular operation evaluation system in the organization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Existent work ethics, Oral work ethics, Work ethics models

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-55&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات