این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ اخلاق حرفه‌ای با مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی: نقش میانجی‌گر فرهنگ خدمتگزاری
چکیده فارسی مقاله زمینه: ریشۀ بسیاری از رفتارها و فعالیت‌های مدیران و معلمان را باید در اخلاق و ارزش‌های اخلاقی جست‌وجو کرد. در این بین، توجه به اخلاق حرفه‌ای و پیامدهای آن، از اساسی‌ترین موضوع­های پژوهشی در حوزه‌های سازمانی است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف؛ بررسی نقش اخلاق حرفه‌ای بر مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی با توجه به اثر میانجی‌گر فرهنگ خدمتگزاری شکل گرفت. روش: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیۀ معلمان مرد و زن شاغل به تحصیل شهر جوانرود به تعداد 550 نفر در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از میان آنها نمونه‌ای به حجم 230 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های معیارین اخلاق حرفه‌ای، پاسخگویی فردی و مسئولیت اجتماعی و پرسشنامه پژوهشگر ساختۀ فرهنگ خدمتگزاری جمع‌آوری گردید. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه‌گیری شده در الگوی مفهومی از الگوی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که؛ اخلاق حرفه‌ای با مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی و فرهنگ خدمتگزاری دارای رابطۀ مثبت و معنی‌دار است. همچنین، نتایج نشان داد که؛ رابطۀ بین اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی فردی، از طریق فرهنگ خدمتگزاری، میانجی­گری می‌شود. اما، نقش میانجی‌گر فرهنگ خدمتگزاری در رابطۀ بین اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی تأیید نشد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که؛ اخلاق حرفه‌ای به طور مستقیم باعث افزایش سطح مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی در معلمان می‌شود. همچنین، اخلاق حرفه‌ای باعث تقویت فرهنگ خدمتگزاری می‌شود و سپس فرهنگ خدمتگزاری زمینۀ تقویت و بهبود پاسخگویی فردی معلمان را در محیط آموزشی فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relation between Professional Ethics with Social Responsibility and Individual Accountability: Mediating Role of Serving Culture
چکیده انگلیسی مقاله Background: The root of the managers and teachers' behavior and activities is the ethical and moral values. Hence, considering professional ethics and its effects is among the most fundamental research topics in organizational areas. Accordingly, the present paper has attempted to investigate the role of professional ethics on social responsibility and individual accountability with considering the mediating role of serving culture. Methods: Research method of study is descriptive – correlation. The statistical population of this study included all male and female teachers (N=550) of Javanrood city in the educational year of 2013-2014. For data gathering in this study, a sample comprising 200 teachers in Javanrood city was selected by using stratified random sampling. The data were collected through standard questionnaires of professional ethics and social responsibility and a researcher made questionnaire of serving culture. To assess the relationships between Latent and measured variables in conceptual model, the Structural Equation model was utilized. Results: Results indicate that professional ethics has a positive and significant relation with social responsibility, accountability, and serving culture. The results, also, show that the relationship between professional ethics and individual accountability is mediated by serving culture. But, the mediating role of serving culture in the relation of professional ethics and social responsibility was not confirmed. Conclusion: The results of this study hold out that professional ethics directly improves teachers' social responsibility and individual accountability. Individual accountability, also, strengthens teachers' serving culture. As a result of improved serving culture in an educational setting, we will have teachers' strong individual accountability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-56&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات