این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اخلاق در رسانه؛ چالش‌های اساسی و توصیه‌های ملی
چکیده فارسی مقاله زمینه: رسان‌ ها، به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و مدنی، همواره از عوامل و متغیرهای مهم در بحث نظارت برمحیط و حراست از آن بوده‌اند. این پژوهش، با هدف بررسی موانع و چالش‌های پیشروی رسانه، بر اساس ابعاد و شاخص­های رسانه در نظام ملی درستکاری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رویکرد جامع و نوین مبارزه با فساد انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر، در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعه پژوهش متشکل از مدیران مسئول و سردبیران ارشد رسانه‌ها، مدیران و کارشناسان سازمان بازرسی و متخصصان و صاحب‌نظران حوزۀ حقوق رسانه‌ها و مطبوعات در کشور بودند که از میان آنها 15 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیررسمی با شرکت‌کنندگان در تحقیق بوده است. داده‌های حاصل از آنها با استفاده از روش تحلیل محتوا (تحلیل کیفی داده‌ها)، تحلیل و مقوله‌بندی شده‌اند. یافته‌ها: چالش‌های اساسی اخلاق رسانه‌ای در ایران را می­توان به­طور خلاصه به صورت زیر بر شمرد: دولتی بودن رسانه‌ها، نامشخص بودن حدود عمل رسانه­ها و خطوط قرمز، ابهام در قوانینی مربوط به حقوق رسانه‌ها، هزینه­بر بودن فعالیت‌ها، عدم دسترسی آزادنه به اطلاعات، تعامل نادرست سازمان‌ها با رسانه‌ها، فقدان تخصص و اشراف علمی خبرنگاران. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که؛ موانع فراروی رسانه‌ها در ایران در قالب موانع چهارگانه (قانونی، سیاسی، اقتصادی و سازمانی) قابل طرح است. از نظر مصاحبه­شونده­ها موانع سیاسی تأثیر قابل توجهی در شکل­گیری سایر موانع دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، رسانه، نظام ملی درستکاری

عنوان انگلیسی Ethics in the Media: The Main Challenges and National Recommendation
چکیده انگلیسی مقاله Background: Media as social and legal system, always attended in monitoring and protecting of environment. This study aims to investigate the barriers of media, based on the dimensions and indicators of media in national integrity system of Islamic Republic of Iran, as a new approach has been done to combat corruption. Methods: This study is conducted within the qualitative framework. Population of the study includes all the G.I.O, managers of sectors, journalists and experts of media. Thus 15 subjects were selected. Data collected by semi-structure interview and analyzed by qualitative analysis methods. Results: The main challenges of media ethics can be briefly outlined as follows: state media outlets, uncertainty about action and red tape, ambiguities in legislation concerning the media, self-censorship, being costly of activities, lack of free access to, incorrect interaction of organizations with the media, lack of expertise and knowledge journalists. Conclusion: The results show that the obstacles facing the media in the form of four barriers (legal, political, economic and institutional) may be introduced. From the perspective of interviewees, the political barriers had a significant effect on the formation of other barriers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Media, National Integrity System

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-59&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات