این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رعایت اصول اخلاق حرفهای در خبرهای خبرگزاریهای رسمی ایران
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اخلاق از مؤلفههای فضیلت است که در هر جامعهای قابلیت شرح، بسط و کاربرد دارد. در این بین، رسانه نیز با توسل به اخلاق موضوعیت مییابد. از آنجاییکه، اخلاق نسبتی مستقیم با انسان و جامعه دارد، رسانه نمیتواند دور از اخلاق باشد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی رعایت اصول اخلاق حرفهای در خبرهای خبرگزاریهای رسمی ایران است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی است. جامعۀ آماری؛ تمامی خبرگزاریهای رسمی کشور که در 6 ماهه اول سال 92 درحال فعالیت بودند میباشد. از میان جامعۀ آماری ده خبرگزاری به صورت نمونهگیری در دسترس (آریا، ایرنا، ایلنا، ایسنا، ایکنا، برنا، خبر آنلاین، فارس، مهر و موج) بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه معکوس پژوهشگر ساخته بوده و دادههای بهدست آمده با استفاده ار آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد: شاخص عدم سرقت ادبی با میانگین 65/3 بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده و شاخص استقلال با میانگین 47/1 کمترین میانگین را به خود اختصاص داده است. بنابراین، مولفۀ عدم سرقت ادبی بیشترین موفقیت را در رعایت اصول اخلاق حرفهای و مولفۀ استقلال کمترین موفقیت را در رعایت اصول اخلاق حرفهای داشتهاند. همچنین، با توجه به یافتههای به دست آمده ملاحظه شد که 50 درصد از خبرگزاریها در اخبار خود اصول اخلاق حرفهای را رعایت نکردهاند. نتیجهگیری: عدم رعایت اصول اخلاق حرفهای در خبرگزاریهای کشور را میتوان در عواملی مانند: عدم وجود اصول اخلاق حرفهای مدون برای رسانههای کشور ، عدم وجود رسانههای خصوصی و دولتی بودن تمام رسانهها، جستوجو کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق رسانه، اصول اخلاق حرفهای، خبرگزاریهای رسمی
عنوان انگلیسی
Principles of Professional Ethics in News by Official Iranian News Agencies
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Ethics is a component of virtue which can be elaborated and applied in every society. The media also finds relevance in ethics. Since ethics has a direct relationship with humans and societies, the media cannot be unethical. This study aims to evaluate observance of professional ethics by official news agencies in Iran. Methods: The descriptive method was used in this study. The statistical population included all official Iranian news agencies that were active from March 2013 to August 2013. Out of this population, ten news agencies were selected as available samples: Arya, IRNA, ILNA, ISNA, IKNA, Borna, Khabar On line, Fars, Mehr, and MOJ. The research tool was inverse questionnaire, and the obtained data were analyzed by using descriptive statistics (mean value and standard deviation). Results: The findings showed that the maximum and minimum mean values corresponded to the lack of plagiarism index (with a mean value of 3.65) and the independence index (with a mean value of 1.47) respectively. Therefore, the lack of plagiarism index and the independence index represented the most and the least successful instances of observing professional ethics respectively. Moreover, due consideration of the findings revealed that 50 percent of the selected news agencies had not observed professional ethical principles. Conclusion: Based on the findings of the present study, it can be concluded that non-existence of codified professional ethics for the Iranian media, non-existence of private Iranian media, and the fact that all Iranian media are public organizations, play an effective role in non-observance of professional ethics by the Iranian media.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-62&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات