این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ حاکمیت شرکتی با شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای
چکیده فارسی مقاله زمینه: در پی رسوای‌هایی اخیر، برخی قوانین از قبیل ساربنز آکسلی بر نقشی که هیأت مدیره می‌تواند در برنامه‌ریزی و نظارت بر اخلاق حرفه‌ای داشته باشد، تمرکز نموده‌اند. اعضای غیرموظف هیأت مدیره بیشتر از اعضای موظف به دلیل درک بهتر از تعهدهای اخلاقی و قانونی به پاسداشت از منافع برخورداران اهتمام می‌ورزند. از طرفی پژوهش‌های پیشین این‌گونه نشان می‌دهند که؛ زنان به علت سازگاری بیشتر در اجتماع و همچنین استفاده از چارچوب متفاوت اخلاقی نسبت به مردان، تصمیم‌‌های اخلاقی‌تری اتخاذ می‌نمایند. از این‌رو، انتظار می‌رود اعضای زن هیأت مدیره نسبت به مسائل اخلاقی و اصول اخلاق حرفه‌ای حساس‌تر باشند. هدف این مقاله؛ بررسی رابطۀ ویژگی‌های حاکمیت شرکتی با شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای می‌باشد. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش؛ کلیۀ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. از این جامعه آماری با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی، تعداد 202 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شد. داده‌های مورد نیاز جهت ساختار حاکمیت شرکتی از سایت کدال استخراج گردید. سپس، شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای در شرکت‌های نمونه مورد بررسی قرار گرفت. از تابع لوجیت جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که نسبت بیشتر اعضای غیرموظف در ترکیب هیأت مدیره منجر به شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای می‌گردد. همچنین، وجود اعضای زن در هیأت مدیره با تأکید بر شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای منجر به شرکت‌های اخلاق‌مدارانه‌تر می‌گردد. این در حالی است که، مالکیت سهام توسط اعضای هیأت مدیره تأثیری بر ایجاد اصول اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها ندارد. نتیجه‌گیری: با توجه به ترکیب اعضای هیأت مدیره و تأثیر آن بر حاکمیت شرکت‌ها ضروری است که نهادهای حرفه‌ای و مراجع مسئول در جهت الزامی نمودن شرکت‌ها به ایجاد اصول اخلاق حرفه‌ای مبادرت ورزند. همچنین شرکت‌ها در ترکیب هیأت مدیره خود لزوم افزایش تعداد اعضای غیرموظف هیأت مدیره و لزوم به‌کارگیری اعضای زن را مدنظر قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ، اعضای هیأت مدیره، اصول اخلاق حرفه‌ای، حاکمیت شرکتی

عنوان انگلیسی Elationship between Corporate Governance and Creation of Professional Codes of Conduct
چکیده انگلیسی مقاله Background: As a result of recent corporate scandals, several rules e.g. SOX have focused on the role played by Boards of Directors on the planning and monitoring of corporate codes of conduct. Non-executive directors are in a better position than executives to protect and further the interests of all stakeholders because of their experience and their sense of moral and legal obligations. Female directors also tend to be more sensitive to ethics according to several past studies which explain the fact that women are thought to place a greater emphasis on harmonious relations and the fact that men and women use different ethical frameworks in their judgments. The goal of this paper is to determine the influence of these characteristics of the Board in terms of promoting and hindering the creation of a professional code of conduct. Methods: Research method of present study is descriptive with correlation-regression type. All companies listed in Tehran Stock Exchange were selected as the target population. From this population a sample of 202 was selected using random sampling. Necessary data for corporate governance were obtained from CODAL database. Then, contents of sample companies' website were analyzed in order to determine the creation of professional codes of conduct. Results: Our findings show that a greater percentage of non-executive directors on a Board of Directors relate the creation of professional codes of conduct, positively. Moreover, the greater number of female directors lead to more ethical companies. Despite, board ownership does not necessarily lead to creation of professional codes of conduct. Conclusion: In essence of corporate ownership structure and its relation on corporate governance it is highly recommended that professional standard-setting organizations urge companies to establish and use professional codes of conduct. Moreover, companies tend to use more female and outside directors on their boards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-65&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات