این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اخلاق حرفهای و عوامل مرتبط با آن در بین مشاوران دبیرستانها
چکیده فارسی مقاله
زمینه: از آنجایی که محیطهای آموزشی به ویژه دبیرستانها، وظیفهای خطیر در جهت تربیت افراد، رشد و توسعۀ جامعه ایفا میکنند؛ ضرورت رعایت اخلاق حرفهای مشاوران، به خاطر تأثیرگذاری شگرف بر روی دانش آموزان که در آینده ادارۀ امور کشور را در ابعاد مختلف به دست خواهد گرفت، مضاعف است. از این رو، پ&zwjژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد اخلاق حرفهای و عوامل مرتبط با آن در بین مشاوران انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعۀ مورد نظر کلیّۀ مشاوران دبیرستان ناحیههای 1 و 2 شهر قزوین در سال تحصیلی 91-1390 بود. گروه نمونه شامل 92 نفر(29 مرد و 63 زن) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عملکرد اخلاق حرفهای مشاوران و روانشناسان بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، مجذور اتا و ضریب وی کرامر استفاده گردید. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان دادکه بین سابقۀ کار و تعداد مراجعان با نمرۀ کلی اخلاق حرفهای و مؤلفههای احترام به خودمختاری، خیرخواهی، عدالت و اجتناب از آسیب رابطۀ معنیداری وجود ندارد. نتایج مجذور اتا و ضریب وی کرامر نشان داد که بین جنسیت و مؤلفههای احترام به خودمختاری، خیرخواهی، عدالت و اجتناب از آسیب رابطۀ معنیداری وجود ندارد. هم چنین بین سطح تحصیلات و مؤلفههای احترام به خودمختاری، خیرخواهی و اجتناب از آسیب رابطۀ معنیداری وجود ندارد. اما بین سطح تحصیلات و نمرۀ کلی اخلاق حرفهای و مؤلفۀ عدالت رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر مشخص میکند که متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت، سابقۀ کار و تعداد مراجعان در میزان رعایت اخلاق حرفهای از جانب مشاوران مدارس نقشی نداشتند، اما مشاورانی که دارای تحصیلات بالاتری بودند، عملکرد بهتری در میزان رعایت اخلاق حرفهای داشتند. از این اطلاعات در آموزش، بهکارگیری و ساماندهی مشاوران در مدارس، استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، عوامل جمعیت شناختی، مشاوران مدارس
عنوان انگلیسی
Performance of Professional Ethics and Its Related Factor in High School Counselors
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Since the educational environments, especially high schools have critical role in education and development of the society, then professional ethics for its significant effects in these situations should be attended. The purpose of the present research is, investigating the performance of professional ethics and its related factors in counselors. Method: Research method of present study is descriptive-correlation. The statistical population included all Qazvin high schools' counselors in 2011-2012. The sample group was included 92) 29 male, 63 female) that were selected by simple random sampling method. The questionnaire of Professional Ethic performance of Counselors is used as a measure. Data analyzed by Pearson correlation coefficient, Eta and Cramer's V. Results: Results showed that there is not significant relation between job history and frequency of client and total professional points. Results of Cramer's V and Eta showed that there is not significant relation between gender and level of education and autonomy, beneficence, Non- malefficence. There is significant relation between professional ethics and level of education. Conclusion: The findings of this study suggested that demographic factors like age, gender, job history and frequency of client have no influence on professional ethics, but counselors with high educational degree more attended to professional ethics. This information can be used in education, and distribution of counselors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-68&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات