این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق وحیانی، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۱-۱۲۸

عنوان فارسی شاخص‌‌های پیش‌‌تحولی کودک در فرآیند گذارِ کسبِ فضیلت‌‌های اخلاقی
چکیده فارسی مقاله فضیلت‌ها صفات مثبت شخصیتیِ پایداری هستند که در گذر زمان و براثر تجربه‌های به‌اشتراک‌گذاری‌شدۀ کودک با محیط طی مراحل تحولی در فرد به‌وجود می‌آیند، با استمرار و تکرار به عادت‌واره‌ها تبدیل و در شخصیت فرد نهادینه می‌شوند؛ ازاین‌رو، بنیانی برای اجتماعی فضیلت‌مدار می‌نهند. هدف این مقاله، مرور اندیشه‌های نظریه‌پردازان تحولی همچون پیاژه، کوشانسکا، ابن‌مسکویه و خواجه‌نصیر و عرضۀ شواهدی پژوهشی دربارۀ شکل‌گیری فضیلت‌های اخلاقی در کودکان است. از مجموع دیدگاه‌های تحولی می‌توان به ظهور برخی پیش‌نیازهای رفتار فضیلت‌مند، شامل حساسیست پیش‌اخلاقی، قصد به‌اشتراک‌گذارده‌‌شده، خودِ اخلاقی و وجدان، پیش از دوره‌‌های تحولی اذعان کرد؛ پیش‌نیازهایی که می‌تواند با غنی‌سازی تجربه‌های محیطی در دوره‌های تحولی، به ظهور و تثبیت فضیلت‌های اخلاقی در کودکان منجر شود؛ ازاین‌رو، رابطۀ گرم و حمایت‌آمیز پدر و مادر و فراهم کردن تجربه‌های اجتماعی غنی می‌تواند زمینه‌ساز قوام و ثبات رفتارهای فضیلت‌آمیز در کودکان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضیلت‌های اخلاقی، کودک، تحول،

عنوان انگلیسی Pre-Developmental Indices of Children in the Process of Acquisition of Virtues
چکیده انگلیسی مقاله Virtues are the positive, stable character traits that emerge in the course of time and in response to the shared experiences of children with their environment in developmental stages of life and by continuation and repetition they become habitus. In this way, they establish a basis for a virtuous society. The aim of this paper is to overview the thoughts of developmental theorists such as Piaget, Kochanska, Ibn Miskawayh, and Nasir al-Din al-Tusi and to present research evidence about the formation of virtues in children. According to the majority of developmental views, we can acknowledge that there are some prerequisites for virtuous behavior before the beginning of developmental stages, including pre-ethical sensitivity, shared intention, ethical ego, and conscience. These prerequisites can help the emergence and stabilization of virtues in children by enriching the environmental experiences in the developmental stages. So the supportive and warm relationship of parents and providing rich social experiences could make an appropriate ground for strength and stability of virtuous behavior in children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children, Acquisition of Virtues

نویسندگان مقاله سیده فاطمه موسوی | seyedeh fatemeh
استادیار گروه روان شناسی، پژوهشکدۀ زنان دانشگاه الزهراء س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://ethics.isramags.ir/article_34337_b852adf71b5b8e9da89dd7f568b0fb25.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات