این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۷۱-۱۰۲
عنوان فارسی
مصرف به مثابه فعل اخلاقی: خوانش انتقادی رویکردهای فلسفی به مصرف
چکیده فارسی مقاله
در اوایل دهه 1970 و به دنبال رشد مصرفگرایی در جوامع، بروز بحرانهای زیستمحیطی مانند گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی، تحولات تکنولوژیک و چالشهای نوپدید اخلاقی در اقتصاد جهانی، جنبش جدیدی به نام «مصرف اخلاقی»[1] در حوزۀ اخلاق زیستمحیطی پدید آمد که هدف آن، اصلاح شیوههای مصرف با تکیه بر ملاحظات اخلاقی بود. مصرف اخلاقی، به معنای خرید آگاهانۀ کالاها و خدماتی است که در نظر مصرفکننده، چه در تولید و چه در مصرف، کمترین آسیب را به انسان، حیوان و طبیعت میرسانند. در این زمینه، فیلسوفان، سیاستمداران و فعالان اقتصادیـفرهنگی تلاش بسیاری کردند تا در چهارچوب این جنبش، راهحلهای مناسبی برای کاهش تأثیرات مخرب انسان بر محیط زیست به دست دهند. این مقاله ضمن تبیین مهمترین ابعاد مصرف اخلاقی و زمینههای شکلگیری آن، نگرشهای فلسفی به این پدیدۀ نوپا، شامل وظیفهگرایی، پیامدگرایی و اخلاق فضیلت را نقد و بررسی میکند. در فضای امروز جهان، برخی از مفاهیم اخلاقی مصرف در سطح کلان و بهویژه در میان اقتصاددانان و فیلسوفان، رواج و نمود بسیار یافته است. بیتردید در چنین وضعی، مصرف اخلاقی یا نگاه ارزشی به مقولۀ مصرف، عنوانی بحثبرانگیز و مهم مینماید. [1]. Ethical Consumerism
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Consumption as a moral action: A Critical reading on philosophical approaches to consumption
چکیده انگلیسی مقاله
In the early 1970s, followed by the growth of consumerism in societies, environmental crises such as earth warming and climate change, technological developments and emerging ethical challenges in the global economy, a new movement called "ethical consumerism" was emerged in the field of environmental ethics which aimed to reform different styles of consumption on the based of ethical considerations. By ethical consumerism we mean purchasing the goods and services that implied the least damage to humans, animals and nature in their product and also their consumption. In this context, philosophers, politicians and economic-cultural activists within this movement, tried to offer some appropriate solutions to reduce the damaging effects of human action on the environment. This paper explaining the most important aspects of ethical consumerism and grounds of its formation, criticized the philosophical approaches to this new phenomena, such as deontological approaches, Consequential approaches, and virtue ethics. There is no doubt that in the world that some of the concepts of moral (and immoral) consumption had spread in a large context especially among economists and philosophers, ethical consumption is a controversial and important issue.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید علی اصغر هاشم زاده | seyed ali asghar
دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه قم (Qom university)
نشانی اینترنتی
http://ethics.isramags.ir/article_10405_decea7f62b181fb3d23ea30f20ff4737.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات