این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق وحیانی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۴۷-۱۷۲

عنوان فارسی اسلام، اخلاق و خودمهارگری روان‌شناختی
چکیده فارسی مقاله همگان این مطلب را تصدیق می‌کنند که افراد، یک‌سری قواعد اخلاقی دارند که با آن، اعمال صحیح را از ناصحیح، متمایز می‌سازند. این قواعد اخلاقی، اعمال خودخواهانه، تکانشی، و کوته‌بینانه را محکوم کرده، در مقابل، اعمالی را تقویت می‌کنند که به منافعی در چشم‌انداز بالاتر می‌انجامد. در نتیجه، افراد دست به انتخاب می‌زنند. توانایی برای چنین انتخاب‌هایی، «خودمهارگری» نامیده می‌شود. امروزه در روان‌شناسی، خودمهارگری، یک توانایی شناخته می‌شود که رفتار فرد را تا مرز قواعد و معیارهای پذیرفته‌شده می‌رساند. اما شاید هر کسی در عمل براساس ایده‌های اخلاقی خود، در برخی جهات، ناکامی‌هایی داشته باشد. پس نیروی خودمهارگری به یاری و کمک، نیازمند است و آموزه‌های ادیان می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند. ظاهراً در آموزه‌های اسلامی، بسیاری از فضیلت‌های اخلاقی، از موفقیت در خودمهارگری ناشی می‌شوند. مثلاً فضیلت‌هایی چون حزم، کرامت، صبر، و بالاتر از همه «تقوا»، از خودمهارگری سرچشمه می‌گیرند. در مقابل، رذایل اخلاقی آزمونی برای خودمهارگری در این حیطه به شمار می‌آیند. بنابراین هدف این مقاله، بررسی توان دین اسلام در پرورش رفتارهای فضیلت‌مندانۀ اخلاقی با ارتقای عوامل خودمهارگری می‌باشد. از بررسی‌ها درمی‌یابیم که دین اسلام با پنج شیوه، باعث ارتقای خودمهارگری می‌شود که عبارتند از: «ارائه معیارهای روشن»، «ایجاد انگیزش برای رفتار اخلاقی»، «نظارتگری بر رفتار»، «مدیریت تمایلات ناشایست»، و «مهار و تنظیم هیجانات».
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، روان‌شناسی، اسلام، خودمهارگری، کنترل نفس، تقوا،

عنوان انگلیسی Islam, Ethics and Psychological Self-control
چکیده انگلیسی مقاله Everyone would admit that individuals have a set of ethical codes by the help of which they distinguish good deeds from bad deeds. Such ethical codes would condemn selfish, impulsive and shortsighted actions on the one hand, and reinforce actions that would lead to broader perspectives on the other. As a result of these sets of codes, people start making choices. The ability of making such choices is what is referred to as ‘self-control’. Nowadays, self-control is recognized in psychology as a capability that keeps an individual’s behavior within the boundaries of the accepted rules and criteria. However, it is possible for everyone to have experienced some failures, in some cases, based on his own idea of ethical codes. Therefore, the power of self-control needs assistance and help and the teachings of the religions can be rather effective in this regard. Apparently, according to the teachings of Islam, a wide variety of moral virtues arise from success in self-control. For instance, virtues such as discretion, dignity, patience, and above all ‘piety’ all originate from self-control. On the contrary, moral vices are considered to be a test for self-control in this regard. Thus, the present paper aims at investigating the capability of Islam in cultivating virtuous and ethical behavior in the people through reinforcing and promoting self-control factors. Through these studies we will realize that Islam pursues the reinforcement and promotion of self-control through five methods which are as follows: ‘offering clear standards’, ‘creating incentive for moral behavior’, ‘monitoring the individuals’ behavior’, ‘managing the indecent desires’, and ‘containing and regulating the emotions’.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Ethics, psychology, Islam, Self-control, Piety

نویسندگان مقاله حمید رفیعی هنر |
دانش آموختۀ حوزۀ علمیه قم و کارشناس ارشد روان شناسی، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره.


نشانی اینترنتی http://ethics.isramags.ir/article_10604_564b82a14c29fb876fb24ae33c01bf07.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات