این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۲

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجانه مقیاس رضایت از خدمت ۳۰ در جمعیت ایرانی
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به گسترش مراکز ارایه دهنده ی خدمات مشاوره در سال های اخیر، ارزشیابی آنها ضرورت مبرم پیدا کرده و یکی از مهمترین اجزای این ارزشیابی، سنجش رضایت خدمت گیرندگان مراکز یاد شده است. بر این اساس، پرسشنامه ی سی سوالی "رضایت خدمت"به فارسی برگردانده و ویژگی های روان سنجانه ی آن در جمعیت ایرانی بررسی شد. این مقیاس که محصول برنامه ی رضایت پژوهشی دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو (UCSF) است. روش بررسی: پس از ترجمه به فارسی برای ارزیابی از نظر قابل فهم بودن در جمعیت ایرانی بر روی 33 مراجعه کننده 9 مرکز مشاوره تهران آزموده و اصلاح شد. سپس برای سنجش پایانی آن، بر روی 121 مراجعه کننده (%71 زن و%29مرد با دامنه سنی 18-65سال) و برای تعیین روایی آن، بر روی 50 مراجعه کننده (%78زن و %22 مرد با دامنه سین 18-75) سال اجرا شد. یافته‌ها: میانگین هم بستگی پاسخ به سوال های سیگانه مقیاس (0/35) و ضریب a کرونباخ (0/94) حاکی از هم سانی درونی مقیاس است. روایی ملاکی از طریق محاسبه ی ضریب هم بستگی بین نمرات مقیاس و عملکرد فرد روی سه سوال باز پاسخ انتهای مقیاس تعیین شده (r=0/53). نتیجه گیری: نمره 95 روی مقیاس به عنوان نقطه ی برش مناسب شناخته شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت مراجعه‌کنندگان، روان‌سنجی، مشاوره

عنوان انگلیسی Psychometic Properties of Service Satisfation Scale-30 in an Iranian Pupulation
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Because of the recent increasing in the number of counseling centers in Iran, evaluating them seems an unquestionable necessity and one of its most important components is assessing the client's satisfaction. So, the service satisfaction Scale-30 (Greenfield et al, 1989), Which is the product of UCSF's satisfaction research program, after being translated to Persian, was tested in an Iranian population for its psychometric properties. Materials & Methods: First, in regard of its understandability, the scale was administered on 33 clients of nine centers. After a revision in the wording and sentencing of the translated scale based on the results of the first stage, it was administered again on another 121 clients (71% women, 29% men, and in a range of 18 to 65 years old) to determine its reliability, and eventually, on another 50 clients (78% women, 22% men, and in the ages between 18 to 75 years old) to determine its validity. Results: The mean correlation of the answers (0.35) and the scale's Chronbach a coefficient (0.94) indicate a high internal consistency. Criterion validity was ascertained by calculating the correlation coefficient between the client's scores on the scale and their performance on three open-ended questions about their counseling experiences (0.53). Conclusion: So, the score 95 was determined as the scale's cut-off point.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Client satisfaction, Psychometry, Counseling

نویسندگان مقاله حسن رفیعی | hassan rafi amp apos ei
department of psychiatry, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مرسده سمیعی | mersedeh sami amp apos ei


حسین کاکویی | hossein kakouei


کوروش هلاکویی نایینی | kourosh holakouei naeini



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-73&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات