این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
ادب فارسی
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۳-۱۵۲
عنوان فارسی
درک مطلبِ کودکان ۱۲-۸ سال از متون ادبی کهن
چکیده فارسی مقاله
مهارتِ خواندن بهویژه در مورد متون ادبی، معضلی است که تا سطح دانشگاه نیز گریبانگیر دانشآموزان و دانشجویان است. برای رفع این مشکل باید مهارت خواندن طوری آموزش داده شود که فرد فعّالانه با متن برخورد کند، با اجزای کلام ارتباط برقرار کند، آنها را با دانستههای پیشین خود مرتبط کند، نکاتی از متن بیاموزد، و سرانجام بتواند آن را به خوبی درک کند. راهکارهای آموزشِ خواندنِ فعّالانه مانند تکرار و تمرین، نمایشِ خواندن، خواندن دستهجمعی، استفاده همزمان از مهارتهای چهارگانه در خواندن، بحث درباره شخصیّتهای متن همراه با درک مطلبِ متون ادبی برای کودکان هشت تا دوازده ساله (دبستان) در قالب سه مرحله پیش از خواندن، خواندن، پس از خواندن در این مقاله بررسی شده است. علاوه بر این، ویژگیهای یک متن ادبی (نسبتی که با زبان معیار دارد، دستور زبان، ادبی بودن، آرایههای ادبی) برای گروه سنّی مورد نظر ذکر میشود و با ذکر دلایلی به این پرسش پاسخ داده میشود که آیا برای این رده سنّی لازم است متون ادبی بازنویسی شوند یا نه، و اگر پاسخ مثبت است، این بازنویسی باید شامل چه ویژگیهایی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The comprehension of literary texts in 8-12 years old Children
چکیده انگلیسی مقاله
Many students are being faced to some problems in instructive skills such as Reading and Comprehension especially when they study literary texts, [1]both in school and university. To solve this problem, such skills should [2]be taught with a method that the learner(s) has an active relation to the text and its components. He (She) should be able to make a connection between the text and his (her) previous knowledge, learn some points out of it and eventually comprehend it. Active reading strategies such as repetition and practice, displaying the reading process, mass-reading, simultaneous use of reading's four skills, discussing the characters and comprehension of literary texts for the children of 8 to 12 years old (primary) are the element will be analyzed in present essay through three phases of pre-reading, reading and post-reading. Besides the features of a literary text (its relation to the standard language, to the grammar and to the literary arrays) suitable for a special age-group are listed and it has been reasonably tried to answer these questions: "Is it really necessary to re-write the literary texts to this age-group or not? ; and if it is necessary, How should it be done?"
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی موسوی |
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مونا سیفی |
دانش آموخته دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jpl.ut.ac.ir/article_50472_d8ac875a31a693dd66d926e2c247d99d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات