این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
ادب فارسی
، جلد ۱، شماره ۳-۵، صفحات ۲۷۷-۲۹۴
عنوان فارسی
تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله به بررسی هماهنگی موسیقی و محتوا در شعر شاعران معاصر خواهیم پرداخت و شعر آنان را از این دیدگاه، مورد بررسی قرار خواهیم داد. در آغاز درباره اهمیت، هماهنگی و تناسب اجزای شعر و زیبایی که از این طریق، ایجاد میشود، مباحثی را بیان خواهیم کرد و سپس به اهمیتی که شاعران معاصر به مولفه هماهنگی موسیقی و محتوا، در شعر خود میدادند و اعتقادی که به این هماهنگی داشتند و در سخنانشان نیز این اعتقاد نمود دارد، خواهیم پرداخت. سخنانی را که هر یک از شاعران معاصر از جمله؛ نیما، شاملو، اخوان و شفیعی کدکنی درباره این هماهنگی داشتهاند، میآوریم و نمونههای زیبایی از این هماهنگی و توجه به این انطباق را که در شعر آنان دیده میشود خواهیم آورد و نشان خواهیم داد که این هماهنگی در شعر آنان، چه نقشی در زیبایی و تاثیرگذاری شعرشان داشته است. این شاعران از انواع موسیقی؛ وزن عروضی (موسیقی بیرونی)، موسیقی درونی، موسیقی کناری (قافیه) در جهت القاء معانی و مفاهیم مورد نظر خود، به بهترین نحوی استفاده کردهاند و بدین صورت زیبایی آفریدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
القاء مفاهیم، شعر معاصر، محتوی، موسیقی، هماهنگی،
عنوان انگلیسی
Contemplation on concinnity between Music and Components of Modern Iranian Poetry
چکیده انگلیسی مقاله
The Musical and content harmony of Modern Iranian poetry is the core of this paper. There’ll be, initially, some arguments on the importance, coordination and the fitness existing between the poems’ components and the concinnity and elegance occurs, then the importance dedicated to such components by the poets and their beliefs to the harmonious coordination reflexes in their works will be scrutinized. The remarks of each poet, Nima, Shamloo, Akhavan and Shafiee Kadkani about the matter will be also discussed by some examples. It will finally be shown that their paying attention to such synchronism has a great role in the concinnity and influence of their poems. They have best used different kinds of music; external music (prosodic rhythm), internal music and side music (rhyme) to induct their concepts and to create such beauties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دکتر محمود فضیلت |
دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
یعقوب نوروزی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jpl.ut.ac.ir/article_29409_d276074a5b40b755c4108bc80fb154c0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات