این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نثر پژوهی ادب فارسی
، جلد ۱۹، شماره ۳۹، صفحات ۱۸۹-۲۰۸
عنوان فارسی
نقش ترکیبات اشتقاقی مثنوی در آفرینش قافیه از منظر سبک شناسی
چکیده فارسی مقاله
مولوی یکی از قلّههای ادب پارسی است که در کنارمعناگرایی،گاه گاه جلوههای زبانی در شعرش جلوهگر میشود. این شاعر توانمند، جهت زیبا و شیوا ساختن صورت سخنش، شگردهای متنوّعی به کار میبندد. یکی از تکنیکهای مولوی در انعطاف بخشی به صورت کلام، ابداع ترکیبهای نو و اشتقاقی در مکان قافیه است. اندیشمندان و محققان مثنوی بیشتر به وجوه معنایی شعر مولوی پرداختهاند. در مورد نقش ترکیبات اشتقاقی در آفرینش قافیه در مثنوی تاکنون اثری شایسته چهره ننموده است. در این مقاله، به این جنبه از سخن مولوی پرداخته شود. مولانا در جایگاه قافیه به صورت وافر از ترکیب استفاده کرده است. برانگیختن توجّه مخاطب به صورت کلام، نگارگری در عرصه سخن، آهنگینکردن کلام و انباشت جای خالی قافیه از مهمترین انگیزههای مولوی در بهکارگیری این تکینک است. بازتاب نقش ترکیبات در خلق قافیه تحت عنوانهایی چون: ترکیبات ونددار، ترکیبات شبهونددار، صفات فاعلی مرکب مرخّم، ترکیبات وصفی، ترکیبات مصدری و کلمات پیوندی بررسی و تحلیل شدهاند. تجلّی ترکیبات اشتقاقی در جایگاه قافیه علاوه بر بلیغ ساختن صورت کلام مولوی موجب ایجاد تشخّص سبکی برای سخن او شده است، به گونه ای که سخن او را میتوان از معاصرانش متمایز کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترکیب، مولوی، قافیه اندیشی، تشخّص، شگرد ادبی،
عنوان انگلیسی
A Stylistic Study of the Role of Derivative Compounds in the Creation
چکیده انگلیسی مقاله
مولوی یکی از قلّههای ادب پارسی است که در کنارمعناگرایی،گاه گاه جلوههای زبانی در شعرش جلوهگر میشود. این شاعر توانمند، جهت زیبا و شیوا ساختن صورت سخنش، شگردهای متنوّعی به کار میبندد. یکی از تکنیکهای مولوی در انعطاف بخشی به صورت کلام، ابداع ترکیبهای نو و اشتقاقی در مکان قافیه است. اندیشمندان و محققان مثنوی بیشتر به وجوه معنایی شعر مولوی پرداختهاند. در مورد نقش ترکیبات اشتقاقی در آفرینش قافیه در مثنوی تاکنون اثری شایسته چهره ننموده است. در این مقاله، به این جنبه از سخن مولوی پرداخته شود. مولانا در جایگاه قافیه به صورت وافر از ترکیب استفاده کرده است. برانگیختن توجّه مخاطب به صورت کلام، نگارگری در عرصة سخن، آهنگینکردن کلام و انباشت جای خالی قافیه از مهمترین انگیزههای مولوی در بهکارگیری این تکینک است. بازتاب نقش ترکیبات در خلق قافیه تحت عنوانهایی چون: ترکیبات ونددار، ترکیبات شبهونددار، صفات فاعلی مرکب مرخّم، ترکیبات وصفی، ترکیبات مصدری و کلمات پیوندی بررسی و تحلیل شدهاند. تجلّی ترکیبات اشتقاقی در جایگاه قافیه علاوه بر بلیغ ساختن صورت کلام مولوی موجب ایجاد تشخّص سبکی برای سخن او شده است، به گونه ای که سخن او را میتوان از معاصرانش متمایز کرد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پروین گلی زاده |
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
قدرت قاسمی پور |
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
رضا گورویی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jll.uk.ac.ir/article_1459_198.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات