این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۵

عنوان فارسی بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان ۵/۵ ساله و ۵/۶ ساله
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، آگاهی واج شناسی کودکان ، قبل از آموزش خواندن و در ضمن آموزش خواندن است تا مشخص نماید کدام یک از مولفه های آگاهی واج شناختی تحت تاثیر خواندن و کدام یک بدون تاثیر آن، در کودکان به وجود می آید. روش بررسی: برای بررسی آگاهی واج شناختی از آزمونی که بر اساس آزمون نورث و پارکر (1993) برنان و ارسون(1997) طراحی گردیده، استفاده شده است. این آزمون شامل سه بخش آگاهی هجایی، آگاهی واحدهای درون هجایی و آگاهی واجی است. آگاهی هجایی شامل دو تکلیف ترکیب و تقطیع هجا، آگاهی واحدهای درون هجایی شامل دو تکلیف تجانس و قافیه، آگاهی واجی شامل تکالیف نامیدن و حذف واج آغازین، شناسایی کلمات مختلف با واج آغازین یکسان، نامیدن و حذف واج انتهایی، شناسایی کلمات مختلف با واج انتهایی یکسان ، حذف واج میانی، تقطیع و ترکیب واجی است. آزمون روی یک گروه کودکان 5/5ساله و دو گروه کودکان 6/5 ساله انجام شده است. از دو گروه کودکان 6/5 ساله، یک گروه تحت آموزش خواندن قرار گرفته اند و گروه دیگر با کودکان 5/5 ساله در آمادگی حضور دارند. آزمودنی ها از کلاس های پایه اول ابتدایی و آمادگی 5 منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. سپس از نظر هوشی رفتاری، شنوایی و زبانی بررسی گردیدند و در صورت عدم وجود مشکل در جنبه‌های بالا، از آنها آزمون آگاهی واج شناختی گرفته شد. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان می دهد که سه گروه آزمودنی، در میانگین امتیاز تکالیف مربوط به آگاهی هجایی و آگاهی واحدهای درون هجایی با یکدیگر تفاوتی ندارند. در تکالیف مربوط به آگاهی واجی، دو گروه 5/5 و 6/5 ساله ای که در مقطع آمادگی بوده اند و تحت آموزش رسمی خواندن قرار نگرفته اند، امتیاز پایینی به دست آوردند. میانگین امتیاز گروه 6/5 ساله ای که در پایه اول ابتدایی تحت آموزش خواندن قرار گرفته اند با دو گروه دیگر، در تمام تکالیف آگاهی واجی تفاوت دارد افزایش میانگین امتیاز آگاهی واجی در این گروه ناشی از آموزش خواندن است. نتیجه گیری: بنابراین آگاهی واجی در بچه ها قبل بعد توانایی خواندن و هجی کردن حاصل می شود و آگاهی درون واجی در کودکان قبل از توانایی خواندن بوجود می آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Phonological Awareness and Effect of Reading in 5.5 and 6.5 Years Old Persian Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Phonological awareness has important role in learning to read. Purpose of this research is detection of phonological awareness in post-reading and pre-reading. Materials & Methods: For studying phonological awareness three kinds of phonological awareness arc used, which consist of: syllable awareness, intra-syllabic units and phoneme awareness. These tasks are samples of North and parker (1993) and Brennan and Ireson (1997). Tasks of syllable awareness consist of: synthesis syllables and syllable segmentation tasks of intra-syllabic units consist of: alliteration and rhythm: tasks of phoneme awareness consists of naming and deletion of first sound, detection words share the same onset, naming and deletion of end sound, detection words share the same rhythm, deletion of middle sound, synthesis phoneme and phoneme segmentation. This study followed 90 subjects in three groups: 1)5.5 years old at the kindergarten 2) 6.5 years old at the kindergarten and 3) 6.5 years old at the first grade. Subjects lived in Tehran and were Persian language with normal intelligence, behavior, auditory and language development. Results: Three groups acquired same results in tasks' syllable awareness and intra-syllabic units. But results of phoneme awareness tasks in children at the first grade were better than two other groups. Two groups in kindergarten didn't show good results at these tasks. Conclusion: Therefore phoneme awareness acquired after learning to read and syllable and intra-syllabic awareness exist in children before learning to read.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا سلیمانی | zahra soleimani
department of speech therapy
گروه گفتار درمانی


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-240&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات