این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۱۸، شماره ۴۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
دوره ی پسادکترا
چکیده فارسی مقاله
دورۀ پسادکترا به عنوان دورهای گذرا میان تحصیلات دانشگاهی و آیندۀ حرفهای محقق به شمار آمده و باعث ارتقای مهارتهای حرفهای و شغلی وی میشود. بهره جستن از نیروهای جوان و متخصص فارغالتحصیل دورههای پس از آغاز نیمۀ دوم قرن بیستم، در کشورهای توسعهیافته و مهیا نمودن شرایط مناسب برای ادامۀ فعالیتهای تحقیقاتی در دورههای پسادکترا، نقش قابل توجهی در تولید علم در این کشورها داشته است تا جایی که در انتهای قرن بیستم، 43% از نگارندههای اول مقالات، محققین پسادکترا بودهاند. نقش این محققین در آموزش، مشاوره، داوری مقالات و ارایۀ طرحهای تحقیقاتی، حایز اهمیت است. از این رو جذب این دسته از محققین در پیشبرد و بهبود طرحهای تحقیقاتی و تولید دانش دارای نقش قابل توجهی است. با توجه به ارزش این دسته از مققین، ارایۀ این دورهها و جذب دانشپژوه درکشور، توسط دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات فیزیک نظری از حدود سال 1375 آغاز شده است. با توجه به اهمیت طراحی نقشۀ جامع علمی کشور، لزوم برنامهریزیهای میانمدت و درازمدت، بررسی و رفع موانع موجود درراستای جذب محققین پسادکترای داخلی و خارجی و در نظر گرفتن جایگاه مناسب جهت این دورهها ضروریبه نظر میرسد. این مقاله با سرفصلهای بیان تعاریف و اهداف این دورهها، تاریخچۀ تأسیس، نقشمحققان پسادکترا در تحقیقات، اهمیت جذب این دسته از محققین، بیان مختصری از وضعیتکنونی کشور و برخی محدودیتهای داخلی، سعی در معطوف نمودن برنامهریزان آموزشی و پژوهشی کشور به این مقوله دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
-
چکیده انگلیسی مقاله
-
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
-
نویسندگان مقاله
اویس کریما |
-
مجتبی امانی |
-
نشانی اینترنتی
http://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13463_de2a8eb503d4f52c1d61f58830efa6cf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/845/article-845-1474607.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات