این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۷

عنوان فارسی اختلالات هویت جنسی دوران کودکی
چکیده فارسی مقاله هویت جنسی عبارت است از احساس فردی مرد یا زن بودن که از سنین 3 و 4 شروع می شود. برای تشخیص اختلال هویت جنسی در DSMIV دو ملاک عمده وجود دارد که ملاک الف – همانند سازی قوی و مستمر با جنس مخالف و ملاک ب – اساس ناراحتی مستمر با جنس خود یا احساس نامتناسب بودن در نقش جنسی خود را شامل می شود. شیوع این اختلال ، از %6-16 در مطالعات همه گیر شناسی غیر رسمی متغیر بوده است. برای ارزیابی این اختلال می توان از گزارش والدین، روشهای رفتاری و فنون فرافکن استفاده کرد. از عارضه های همراه این اختلال می توان به افسردگی، آشفتگیهای رفتاری و اختلالات شخصیت اشاره کرد. بین سوگیری جنسی و هویت جنسی رابطه قطعی نمی توان فرض کرد. در مدل نظری زاکر برادی و کواتیس، یک عامل عمومی که اضطراب کودک را افزایش داده و عوامل اختصاصی که به صورت پویا در درون خانواده یا کودک وجود دارند، به عنوان علل اصلی اختلال هویت جنسی معرفی شدند. برای درمان می توان از فنون رفتاری و روان تحلیلی و آموزش خانواده استفاده کرد، ولی کار با خود بیمار و درمان عارضه های همراه از جمله افسردگی و سایر مشکلات روانی–اجتماعی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال هویت جنسی، رفتار نقش جنسی، سوگیری جنسی

عنوان انگلیسی Review: Gender Identity Disorders in Childhood and Adolescence
چکیده انگلیسی مقاله Gender identity includes individual sense of being male or female personality. Which will has been typical figured by the ages of 3 or 4 years. There are two criteria in DSM-IV A) A strong and steady identification with opposite sex, B) Inappropriate permanent feeling with self gender or unsuitable belief in self gender role. The frequency of this disorder have consisted various rates of 6-16% among nonformal epidemiologic studies. In order to evaluate of this disorder, we would already consider the parents reports, behavioral methods projective techniques. Meanwhile depression, behavioral abnormality and personality disorders can he figured as comorbidities of GID. There is no exact known relationship between sexual – orientation and sexual identification. It's been revealed bio-psycho-social etiological influenced factors in this case. On basis of Zucher, Bradly and Coates theorical models, exposed that there are usually two interactive factors which known as the major causes of gender Identity disorder: A general main factor which enforces the child anxiety and as a specific factor that poses dynamically among family members or in child own himself/herself. Behavioral techniques, psychoanalysis and family training can be considered as management modalities, but personal and self authorization, particularly within concern to comorbidities other psychosocial problems are felt so great importance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا محمدی | mohammad reza mohammadi
department of psychiatry, school of medicine, tehran university of medical sciences, roozbeh hospital, tehran, iran.
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان روزبه، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فرزاد مومنی | farzad mo amp apos meni


فرزانه مهرابی | farzaneh mehrabi



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-247&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات