این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
آسیبشناسی درک و کاربست مبحث آشناییزدایی در مقالات علمی-پژوهشی دانشگاهیان ایران در حوزۀ زبان فارسی تا بهار ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله
مقالۀ حاضر بر آن است تا با بررسی انتقادی مقالات علمی-پژوهشی، کاستیها و نقصانهای بنیادین پژوهش هایی را، بررسی کند که در حوزۀ زبان فارسی، مدّعی کاربست یا شرح مبحث آشنایی زدایی اند. نتیجۀ بررسی 30 مقاله در این حوزه که در بازۀ زمانی 1375 تا 1395 (ه. ش) در نشریات معتبر دانشگاهی ایران، منتشر گردیده اند، روشن می کند که بسیاری از محققّان دانشگاهی ایران در درک مفهوم آشنایی زدایی دچار بدفهمی هایی جدّی هستند. تساهل و اشتباهات ایشان در فهم و کاربست اصطلاح آشناییزدایی را میتوان چنین طبقهبندی کرد: 1-عدم توجه به اصول روش شناختی فرمالیست های روس 2- ارائۀ تعاریف خلق السّاعه از مفهوم آشناییزدایی 3-خلط و همانندپنداری مبحث آشنایی زدایی با دیگر مباحث نسبتاً مشابه و بالاخص تقلیل آن به مباحث ابتدایی بلاغت سنتّی. این کاستیها از یک سو، به بداهت موضوع پژوهش و ازدیگرسو به تقلیل این مفهوم و تزیینی شدن این اصطلاح در پژوهشهای دانشگاهی انجامیده است؛ در نتیجه این موارد، بستری برای محققّان، فراهم آمده تا به تولید انبوه مقالاتی بپردازند که اشتباهات مشابهی را، در این حوزه، بازنشر می کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A study of the misperception and mis-application of the concept of defamiliarization in academic essays published by the Iranian scholars
چکیده انگلیسی مقاله
This essay aims to explore the drawbacks and fundamental deficiencies of studies that claim to apply or discuss the concept of defamiliarization in the realm of Persian language through a critical analysis of published academic research articles. A review of 30 articles published in prestigious Iranian journals during the period of 1996 to 2016 illustrates that many researchers in Iran have serious misperceptions regarding the concept of defamiliarization. These common misconceptions in appreciation and application of the term defamiliarization can be categorized as follows: 1) disregard for the methodological principles of the Russians formalists; 2) presentation of concocted definitions of defamiliarization, and 3) confusion of the concept of defamiliarization with similar terms, in particular reducing it to the basic and traditional principles of rhetoric. On the one hand, these drawbacks have given rise to a plethora of studies that intend to examine truisms and on the other hand, it has reduced this concept to a mere embellishment in academic circles. As a consequence, a fertile ground has been prepared for researchers to churn out articles that disseminate analogous misconceptions in this area.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید قربانیان رهورد | Saeed Ghorbanian Rahvard
phd candidate of Ferdowsi university
دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
داوود عمارتی مقدم | davood emarati moghaddam
dn
دانشگاه نیشابور
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-43980-4&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات