این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سنتزپژوهی مطالعات بین‌رشته‌ای ادبیات کودک از منظر نظریۀ مخاطب محوری
چکیده فارسی مقاله چکیده: هدف این پژوهش تعیین میزان توجه به مخاطب-کودک در مطالعات بین‌رشته‌ای انجام‌شده در حوزۀ ادبیات کودک و پیشنهاد معیارهایی برای پژوهش‌های آینده است. به‌منظور نیل به این هدف، جایگاه مخاطب در اجزاء ساختاری پژوهش، یعنی هدف، مؤلفه‌ها، روش، و نمونه، توصیف و تحلیل شده است. با استفاده از روش سنتز پژوهی، 38 گزارش پژوهش بین‌رشته‌ای، شامل مقالات علمی-پژوهشی و پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا، انتخاب و سپس اجزاء ساختاری‌ پژوهشی آن‌ها استخراج و در جداول توصیفی ثبت و تحلیل شدند. براساس یافته ها، سه هدف عمده در این پژوهش‌ها مدنظر بوده است: بسامد، بازنمایی، و مقایسۀ مؤلفه‌ها. مؤلفه‌های بررسی‌شده نیز در سه حوزۀ دانش روانشناسی و علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و فرهنگ، و اخلاق و دین قرار می‌گیرند؛ تعداد مؤلفه‌های مربوط به حوزه روانشناسی و علوم تربیتی بیشتر از دو حوزه دیگر است. روش پژوهش همۀ مطالعات، روش تحلیل محتوا و نمونۀ همۀ آن‌ها نیز آثار ادبیات کودک است که با توجه به معیارهای سال انتشار و گروه سنی، نام نویسنده یا اثر خاص، نوع داستان، موضوع خاص، و آثار برگزیده تعیین‌شده‌اند و دراین‌بین، معیار اول بیشترین کاربرد را داشته است. درمجموع، نتایج حاصل از تحلیل این یافته‌ها بر مبنای دانش و نظریه‌های مخاطب محور در حوزۀ ادبیات کودک، حاکی از توجه ناچیز به مخاطب-کودک در  پژوهش‌های بین‌رشته‌ای ادبیات کودک است که برای تقویت این جایگاه پیشنهاد‌هایی در هر چهار عنصر پژوهشی ارائه‌شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مخاطب-محوری مطالعات بین‌رشته‌ای ادبیات کودک سنتزپژوهی

عنوان انگلیسی Synthesis of interdisciplinary studies of children’s literature by considering audience
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to analysis the attention to the audience in interdisciplinary studies in the field of children's literature and suggest criteria for future research. In order to achieve this goal, the position of the audience has been described and analyzed in the structural elements of the research, including: purpose, components, method, and sample. Using Synthesis Research, 38 interdisciplinary research papers, including scientific articles and senior and doctoral dissertations, were selected and then their research structural elements were extracted and analyzed in descriptive tables. Based on the findings, three main goals were considered in these studies: Frequency, Representation, and Component Comparison. The studied components also fall into three areas of knowledge: psychology and education, sociology and culture, and ethics and religion. the number of components in the field of psychology and education is more than the other two. The research methodology of all studies was a content analysis method, and the sample of all of them was the child books, which was determined according to five criteria: year of publication and age group, author's name or particular book, type of story, specific subject, and selected books. Among them, the first criterion has been most widely used. Finally this study outlines the critical areas of research on children's literature and identifies areas of further research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آمنه عالی | Aali Amene
Academic staff of Allameh Tabataba'i University
هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی

حسن علی نژاد | hasan alinejad
Lecturer at the University of Cultural Arts, Amirkabir Karaj
مدرس دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر کرج

حلیمه نعمت الهی | halime nematolahi
Student of Allameh Tabataba'i University
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41385-1&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات