این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۹، شماره ۱۷۲، صفحات ۹۰-۹۹
عنوان فارسی
ارزیابی نگرش کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهرستان آمل نسبت به مولفه های فرهنگ ایمنی بیمار و بررسی رضایتمندی بیماران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: توجه به ایمنی از مهمترین شاخصهای مراکز بهداشتی درمانی است و یک ارتباط مثبت بین فرهنگ ایمنی بیمار و بهبود پیامدهای سلامت وجود دارد هم چنین در کنار آن شناخت عوامل موثر در رضایتمندی مراجعین در ارتقای کیفیت مراقبتها موثر می باشد.این مطالعه برای ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان آمل و هم چنین برای بررسی میزان رضایتمندی مراجعین به این مراکز صورت گرفته است. مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی است.211 نفر از پرسنل مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی شهرستان آمل ار اسفند 1396 تا خرداد 1397مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه MOSPSC بود که 12 بعد از فرهنگ ایمنی را مورد ارزیابی قرار میدهد. در کنار آن 211 نفر از مراجعین به همان مراکز با پرسشنامه SERVQUAL که ارزیابیکننده کیفیت خدمات از طریق رضایت مراجعین میباشد، مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با نرمافزار spss22 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: نگرش مثبت در کارکنان در مورد کل ابعاد 82 درصد بود. بیشترین نگرش مثبت نسبت به بعد پیگیری (85 درصد) و کمترین آن در مورد بعد ارزیابی کلی کیفیت و ایمنی(59 درصد) وجود داشت. در مورد رضایتمندی مراجعین، میزان رضایت به طور کلی (79 درصد) بود. بیشترین بعد رضایت، اعتماد (88 درصد) و کمترین آن بعد دسترسی به پزشک (18 درصد) بود. استنتاج: فراهم کردن پرسنل کافی و تهیه استانداردهای کاری برای پرسنل و تخصیص منابع کافی برای بهبود کیفیت و مراقبت از طرف مدیران می تواند به ارتقای فرهنگ ایمنی در مراکز بهداشتی درمانی کمک کند. در مورد رضایتمندی مراجعین، راهبرد مشارکتی با کارکنان و شناخت ادراکات و انتظارات مراجعین توسط مدیران جهت بهبود میزان رضایتمندی مراجعین مفید می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی بیمار، کارکنان، مرکز بهداشتی درمانی، رضایتمندی، آمل
عنوان انگلیسی
Attitude of Health Center Staff towards the Components of Patient Safety Culture and Assessing Patient Satisfaction, Amol, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Patient safety is one of the most important indicators of primary healthcare settings. There is a direct association between patient safety culture and improvement in healthcare outcomes. Also, identifying the factors that enhance client satisfaction could be of great help in improving quality of care. This research was done to investigate patient safety culture in health centers in Amol, Iran and evaluating patient satisfaction attending these centers. Materials and methods: A descriptive study was carried out in 422 individuals including healthcare staff (n=211) and patients (n=211) selected from health centers in Amol, Iran between March and June 2018. The Medical Office Survey on Patient Safety Culture (MOSPSC) was administered among the healthcare staff. The scale measures 12 dimensions of patient safety culture. The patients responded to service quality (SERVQUAL) scale which evaluates the quality of services received. Statistical analysis was performed in SPSS V22. Results: Positive attitude in all dimensions was 82% among the staff. The highest rate of positive attitudes were seen towards patient follow up (85%) and the lowest rate was found towards total quality assessment and safety (59%). Total patient satisfaction was 79%. The highest level of satisfaction was in dimension of trust (88%) and the lowest was found to be in accessing to the physician (18%). Conclusion: Adequate number of staff and providing them with standard working conditions alongside allocating sufficient resources to improve quality and care could be of great benefit in improving safety culture in healthcare settings. Moreover, managers could adopt collaborative approaches and recognize client perceptions and expectations to enhance their satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
patient safety, staff, health center, satisfaction, Amol
نویسندگان مقاله
محمد خادملو | Mohammad Khademloo
1 Associate Professor, Department of Community Medicine , School of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
. دانشیار، متخصص پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
محمود موسی زاده | Mahmood Moosazadeh
Assistant Professor, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
پژمان خسروی | Pejman Khosravi
Resident in Family Medicine, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical sciences, Sari, Iran
دانشجوی دستیاری تخصصی پزشکی خانواده، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-10105-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1476914.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات