این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۴۳۵-۴۴۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل بزنف بر عملکرد تغذیه‌ای زنان باردار مراجعه کننده به مرکز بهداشتی معراج بوشهر در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله زمینه: بارداری یکی از دوره‌های حیاتی در طول زندگی یک زن محسوب می‌شود. بارداری زمان مناسبی برای آموزش تغذیه است. مادران باردار توجه خاصی به جنبه‌های مختلف بر سلامت خود و جنین دارند و در رابطه با میزان و نوع مواد غذایی مصرفی خود دقت می‌کنند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل بزنف بر عملکرد تغذیه‌ای زنان باردار مراجعه کننده به مرکز بهداشتی معراج بوشهر در سال 1392 انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش به صورت نیمه تجربی در دو گروه شاهد و آزمون انجام شد. قبل از مداخله آموزشی در هر دو گروه پرسشنامه بسامد غذایی تکمیل گردیده، سپس مداخله آموزشی برای گروه آزمون در قالب چهار جلسه آموزشی (سه جلسه ویژه زنان باردار و یک جلسه ویژه همسران آنها) برگزار شد و همچنین پمفلت آموزشی در زمینه تغذیه صحیح در دوران بارداری به آنها داده شد. سپس اطلاعات از طریق نرم‌افزارSPSS ویرایش 18 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 55 درصد ‌از زنان سطح تحصیلات تا دیپلم داشتند، اکثر آنها خانه‌دار بودند (65 درصد) و درآمد بیشتر آنها (5/47 درصد‌) بیش از یک میلیون تومان بود. همچنین نتایج نشان داد که بین عملکرد تغذیه‌ای آزمودنی‌ها در گروه غذایی نان و غلات (11/27=F و 0001/0=p)، گروه گوشت و مواد پروتئینی (647/7=F و 009/0=p)، گروه میوه‌جات (9/20=F و 0001/0=p)، گروه سبزیجات (236/6=F و 018/0=p) و گروه محصولات لبنی (66/3=F و 048/0=p) با گروه شاهد تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: طراحی و بکارگیری مدل بزنف در تغذیه دوران بارداری می‌تواند مؤثر باشد. این مدل می‌تواند با ساختاری مناسب و هماهنگ در بهبود عملکرد تغذیه‌های مادران باردار مؤثر باشد. طراحی برنامه‌های مداخله‌ای و آموزشی با استفاده از این مدل، ‌ارزان، کاربردی و قابل اجرا می‌باشد و چارچوبی سازمان یافته را در اختیار افراد قرار می‌دهد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بارداری، تغذیه، مدل بزنف، آموزش

عنوان انگلیسی The Study of Educational Program Effect Based on BAZNEF Model on Nutritional Performance of Pregnant Women Reffered to Meraj Health Center of Bushehr in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Background: Pregnancy is one of the critical periods in a woman’s life. Pregnancy is a suitable time for nutrition education. Pregnant women pay special attention to various aspects of their health, their fetuses’ health and they are accurate about the amount and type of food who consume. So, the aim of this study was to determine the effect of educational program based on BASNEF model on pregnant women’s performance reffered to Meraj health centers in 2013 in Bushehr. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted in two groups including control and experimental group. Before the intervention in both groups, food frequency questionnaires completed, then educational intervention for experimental group was done in four sessions (three sessions for pregnant women and one session for their husbands) and educational pamphlets were given to them about suitable nutrition during pregnancy. Data were analyzed by using SPSS18 software. Results: Results showed that 55% of women had an education level until diploma, most of them were housewives (65%) or their income (47.5%) was more than one million Tomans. The results showed that between nutrition performance of experimental group in food groups of bread and cereals (F=27.11 and p=0.0001), meat and protein group (F=7.647 and p=0.009), fruit group (F=20.9 and p=0.0001), vegetables (F=6.236 and p=0.018) and dairy products (F=3.66 and p=0.048), had a significant difference with control groups. Conclusion: Designing and implementation of BASNEF model can be effective in pregnancy nutrition. This model can be effective with proper and coordinated structure in improving the pregnant women nutrition. Designing intervention and educational programs is inexpensive, functional and applicable by using this model and provide an organizational framework to individuals as well.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pregnancy, Nutrition, BASNEF model, Education

نویسندگان مقاله الهام عربی | elham arabi
department of nursing, school of nursing and midwifery, islamic azad university, khorasgan isfahan
گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

شایسته صالحی | shayesteh salehi
department of nursing, school of nursing and midwifery, islamic azad university, khorasgan isfahan
گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

سعید نجف پور بوشهری | saeed najafpoor bushehri
department of nutrition, school of public health, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran
گروه علوم تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-707&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات سیستمیک- متابولیکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات