این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۴۶، شماره ۱، صفحات ۲۹-۵۰
عنوان فارسی
جنبشهای نوپدید معنوی: دین یا عرفان؟
چکیده فارسی مقاله
برای یافتن گویاترین تعبیر معنویتگراییهای نوپدید، ابتدا باید معنای دین و عرفان را به درستی بررسی کنیم. به نظر میرسد «دین»، تجربه مواجهه با امر قدسی است و لزوم هماهنگی انسان با آن و این مواجهه و هماهنگی، در مجموعه منسجمی شامل ابعاد نظری، عملی و اجتماعی خود را آشکار میسازد. «عرفان» نیز رویکردی شهودی، باطنگرا و غالباً وحدت وجودی است که در بافت دین خاصی قرارمیگیرد و انسانهای عارف را به عمق آموزههای رهاییبخش و تعالیآفرین آن دین رهنمون میسازد. با این تعاریف، جنبشهای نوپدید معنوی، بیشتر به تعریف و خصوصیات «دین» نزدیکاند تا «عرفان». توضیح آنکه درونمایه اصلی این جنبشها، «معنویت»، آن هم از نوع «معنویت نوین» است. «معنویت نوین» اعتقاد و احساساتی عمیق نسبت به روح آدمی و ارزشهای غیرمادی زندگی انسان است. این نوع معنویت، خود را از دین سنتی مستقل کرده و حتی با آن به رقابت پرداخته است؛ در نتیجه، به دو وجه، «دین» خوانده میشود: یکی با تسامح و مجاز (چرا که همچون دین سنتی، به ارضای نیازهای دینی انسانها پرداخته است)؛ و دیگری به جهت اینکه کمابیش بر اجزای ذاتی و عرضی مفهوم «دین» مشتمل است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
New spiritual movements: Religion or mysticism
چکیده انگلیسی مقاله
For finding a correct and precise label to new spiritual movements, it is necessary to define religion and mysticism. It is apparent that religion is experience of numinous encounter and accommodation with it. Religion manifests itself in a set of practical, speculative and social dimensions. Mysticism only refers to esoteric attitude in the realm of a tradition. Mysticism is an intuitive insight to religious teachings and this insight is often monotheistic. All of the dimensions of religion are there in new spiritual groups and movements. So, we can in a justifiable manner, name these movements, "religion". "New spiritualities" aren't a kind of attitude to religions. Indeed, they are opponents of religion and assume themselves as independent doctrinal systems. Because of their claims about completeness for happiness, felicity and salvation, these systems can be more properly named "religion" than "mysticism".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهزاد حمیدیه |
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jrm.ut.ac.ir/article_50175_891d03e40c4dd4e092da53413d825558.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات