این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۴۶، شماره ۱، صفحات ۶۳-۸۴

عنوان فارسی وجود منبسط؛ در اندیشۀ سیدحیدر آملی و صدرالمتألهین
چکیده فارسی مقاله مبحث وجود منبسط از فروع و لوازم پذیرش دیدگاه وحدت شخصی وجود، و نیز قاعدۀ فلسفی «الواحد» است. سیدحیدر آملی، مسئلۀ پیدایش کثیر از واحد را بر اساس وجود منبسط تبیین می‌کند. از نظر ایشان، اولین صادر وجود عام و منبسط است که جامع تمام مراتب عوالم امکانی است و به نحو جمعی بر همۀ مراتب امکانی احاطه دارد. ملاصدرا نیز ضمن ترسیم مراحل سه‌گانۀ وجود، صادر اول را وجود منبسط می‌داند که در سایۀ آن تکثر واقعی ممکن‌ها را تبیین می‌کند، و زمینۀ برخورداری ممکن‌ها از تحقق خارجی را فراهم می‌سازد. ایشان بر مبنای اصالت وجود و تشکیکی بودن وجود، و نیز با به‌کار گرفتن ایدۀ اضافۀ اشراقی، حقیقت معلول را جلوه و شأنی از شئون علت دانسته که به مثابه وجود منبسط در کل عالَم سریان یافته است. ایشان بر اساس ایدۀ وجود منبسط، مسئلۀ رابطۀ کثرت‌ها با واحد را نیز تبیین می‌کند. تفاوت عمدۀ این دو اندیشمند در این است که صدرالمتألهین به جهت برخورداری از مبانی فلسفی اصالت وجود و ذو مراتب بودن وجود، نوعی سریان سلسله‌مراتبی را برای وجود منبسط قائل شده است، اما این امر در نگرش سیدحیدر آملی، به جهت فقدان مبنای تشکیکِ وجود دیده نمی‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیدحیدر آملی، قاعده الواحد، ملاصدرا، وجود منبسط، وحدت وجود،

عنوان انگلیسی Wujud-e Munbasit in viewpoints of Sayyid Haydar Amuli and Mulla Sadra
چکیده انگلیسی مقاله One of the consequences of accepting personal unity of existence as well as the philosophical rule of "al-wahid" is Wujud-e Munbasit (the extended existence). Sayyid Haydar Amuli explains origination of multiplicity from the One on the basis of Wujud-e Munbasit. According to him the first emanation from Being is universal and extendedand contains all degrees of contingent world. By depicting of three degrees of existence, Mulla Sadra says that the first emanation is the extended existence and, in its light, he explains the real multiplicity of contingent things and the way in which they may be externally realized. Based on the principality of existence and its gradation and employing the idea of Illuminationistic relation, he considers the essence of effect as a manifestation of the cause. On the basis of the idea of the extended existence, he explains relation between multiplicity and the One as well. The main difference between the two lies in the fact that Mulla Sadra, by employing of philosophical foundations such as principality of existence and its gradation, has considered some sort of hierarchical penetration for the extended existence; this cannot be, however, seen in Sayyid Haydar Amuli's ideas, since he does not found his points on gradation of existence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پروین کاظم زاده |
دانشجوی دکتری دین پژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)

رحیم دهقان سیمکانی |
دانشجوی دکتری دین پژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگر پژوهشگاه جامعه المصطفی العالمیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)

مریم داورنیا |
دانشجوی دکتری عرفان اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی


نشانی اینترنتی http://jrm.ut.ac.ir/article_50177_740f4a03e89eb57305ac5ebf86b4900c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات