این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۴۵، شماره ۲، صفحات ۳۹-۶۱

عنوان فارسی بررسی قلندریات در دیوان عطّار نیشابوری
چکیده فارسی مقاله در دیوان غزلیات عطّار نیشابوری، شاعر عارف سده‌های ششم و هفتم ق، تجلّی دو گونه‌ی شعری مشهود است: یکی شعر شخصی(فردی) و دیگری شعر اجتماعی. در میان غزلیات عرفانی او نیز، نوعی "قلندریات" وجود دارد که ابعاد هنری شاعر را در هر دو نوع شعری به نمایش می­گذارد؛ به عبارت دیگر، عطّار در قلندریات خود به هر دو جنبه‌ی شعر نظر داشته است؛ یعنی هم از دیدگاه شخصی به آن پرداخته و هم در قالب نقد و اصلاح­گری، بعد اجتماعی به آن بخشیده است. این مقاله در پی آن است، که شعر قلندری عطّار را با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای و با نگاهی تحلیلی و از دو دیدگاه شخصی و اجتماعی در زمینه‌ی ادبیات انتقادی بررسی کرده، بازتاب تجربه‌ی شخصی عرفانی از یک‌سو و سیمای اجتماعی عصر عطّار را از سوی دیگر، در قالب نوعی از غزل عرفانی (قلندریات) ارائه دهد؛ به گونه‌ای که در نهایت می­توان گفت، این نوع غزل در ارتباط با شطحیات عرفانی، منجر به بروز هر دو نوع شطح آگاهانه یا عمدی(سخنان انتقادی بازگو کننده‌ی دردهای جامعه‌ی سیاسی و دینی در قالب نفی ریا، تعصب و خشکی عقیده) و شطح ناآگاهانه (سخنان متناقض‌نمایی که در اثر استغراق در عوالم فنا، ترجمه‌ی تجربه‌ی عرفانی شخص است) می‌گردد. آن بخش از قلندریات که تحول عظیم روحی در خلال تجربه‌ای ماورایی تصویر می‌گردد، جلوه‌گر جنبه‌ی فردی و ناآگاهانه‌ی شطح است و نوع دیگر قلندریات، بیانگر نگاه انتقادی عطّار در جهت آسیب‌شناسی اجتماعی وی و جنبه‌ی اجتماعی و شطح آگاهانه یا عمدی او است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شطحیات، عرفان، عطّار نیشابوری، غزل، قلندریات،

عنوان انگلیسی Study of Ghalanderies in Attar Nishapuri’s Divan
چکیده انگلیسی مقاله Two poetic kinds can be pointed out in Attar Nishapuri's, sixthand seventh century poet, divan of sonnets: individual andsocial. Among his mystic poetry, a kind of Ghalanderies can beidentified, which shows his skill in the above mentioned kindsof poetry. In other words, Attar paid attention to both forms; notonly has he viewed them from an individual perspective, butalso, he has considered them socially, as a critic. Based onlibrary research and inductive method, this study aims toexamine Attar's Ghalanderi poetry from an analytical,individual and social point of view. Thus we present a reflectionof personal mystic experience on the one hand and a socialimage of Attar's times, in a form of mystic sonnet(Ghalanderies), on the other hand. Finally, we show how thiskind of sonnet, in relation to Mystic Shathiat, leads to the riseof both conscious or intentional and unconscious Shath(criticalremarks reflect political and religious community in the form ofnegating of hypocrisy, prejudice and dogma) and unconsciousShath (paradoxical remarks are translation of individualexperience because o f going down in perdition worlds ) thatpart of Ghalandaries which images great spiritual evolutionduring a supernatural experience in mysteries of Ghalandar andMoghan portray an individual and unconscious aspect of shathand other types of Ghalandaries expresses Attars criticalopinions to his social pathology that show his social aspect andconscious or intentional Shath.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attar Nishapuri, Ghalanderies, Mysticism, Shath, sonnet

نویسندگان مقاله شیرزاد طایفی |
نویسنده ی مسؤول، استادیار دانشگاه علّامه ی طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

عاطفه شاهسوند |
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علّامه ی طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jrm.ut.ac.ir/article_35753_8dc2afb9ed36ea590edcfc84646f1408.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات