این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۸۶-۹۶

عنوان فارسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت (CFT) بر نشخوار فکری دانشجویان دارای اختلال خواب: یک مطالعه شبه تجربی قبل و بعد
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: دانشجویان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر مشکلات خواب هستند و شیوع بالای فشارهای روان‌شناختی و نشخوارهای فکری در آنان می‌تواند مخل کیفیت و کمیت خواب باشد. تحقیقات نشان داده است که درمان‌های روان‌شناختی می‌تواند بر بهبود اختلال خواب مؤثر باشند. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر نشخوار فکری دانشجویان دارای اختلال خواب بود. مواد و روش کار: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور قهدریجان در سال تحصیلی 97- 1396 بود. از جامعه آماری فوق 30 نفر از دانشجویان دارای اختلال خواب به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (15 نفر برای هر گروه). شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای درمان متمرکز بر شفقت را به‌صورت گروهی دریافت کردند. درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. هر دو گروه پرسشنامه نشخوار فکری (نولن-هوکسما،1991) را در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS -16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره بیانگر تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر پژوهش بود (003/0=P). همچنین این مداخله بر مؤلفه‌های نشخوار فکری (حواس‌پرتی، تأمل، خودخوری) نیز تأثیر داشت (05/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: بنابر یافته‌های این پژوهش درمان متمرکز بر شفقت درمان مؤثری برای نشخوار فکری دانشجویان می‌باشد. لذا انجام مداخلات بر اساس این رویکرد می‌تواند برای دانشجویان دارای اختلال خواب مفید باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان متمرکز بر شفقت، نشخوار فکری، دانشجویان، اختلال خواب

عنوان انگلیسی THE EFFECTIVENESS OF COMPASSION –FOCUSED THERAPY (CFT) ON RUMINATION IN STUDENTS WITH SLEEP DISORDERS: A QUASI‐EXPERIMENTAL RESEARCH, BEFORE AND AFTER
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Students are one of the susceptible groups to sleep disorders. High prevalence of psychological stresses and rumination in this group disturb the quality and quantity of sleep. Studies have shown that psychological treatments can improve sleep disorders. Therefore, the purpose of this research was to study the effectiveness of Compassion-Focused Therapy (CFT) on rumination of the students with sleep disorders. Materials & Methods: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group.The statistical population of this study was students with sleep disorders in Payame noor university of Ghahderijan in 2017-2018. The sample consisted of 30 students from this population that were selected by available sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups (15 individuals for each group).Participants in the experimental group participated in 8weekly sessions, 90 minutes of CFT, while the control group did not receive any interventions. Both of the groups completed Rumination Questionnaire (Nolen- Hokesema, 1991) in pre-test and post–test. Data were analyzed using multivariate covariance analysis using SPSS-16 software. Results: The results of multivariate covariance analysis indicated a significant difference between the two groups (experiment and control) in all research variables of Rumination) p< 0/003). Furthermore, this intervention affected the components of rumination (Distraction, Reflection, and Brooding). Conclusion: According to the findings of this study, the efficacy of CFT for rumination of the students with sleep disorder is confirmed. Therefore, interventions based on this approach can be useful for the students with sleep disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صفورا هادیان | Safoura Hadian
Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

شیدا جبل عاملی | Sheida Jabalameli
Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran (Corresponding Author)
گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران (نویسنده مسئول)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-378-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-1483073.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده کارآزمایی بالینی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات