این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۴۵، شماره ۱، صفحات ۸۵-۱۰۰

عنوان فارسی گذر از تحلیل ادیان سنتی به تحلیل جهان‌بینی‌ها در دین‌شناسی نینیان اسمارت
چکیده فارسی مقاله نینیان اسمارت با عدول از برخی عناصر مهم پدیدارشناسی دین سنتی، پدیدارشناسی دین پویا یا به تعبیر دیگر، روش تاریخی ـ تطبیقی را مطرح می‌کند که دغدغه‌ی اصلی آن، توجه به تحولات پدیدارهای دینی در بستر تاریخ است. او معتقد است در دین‌پژوهی و فلسفه‌ی دین معاصر عمدتاً دو اشتباه وجود دارد: اشتباه اول، ترسیم خطی مشخص پیرامون دین و ادیان در میان کلیت جهان‌بینی‌هاست و دوم این که به میزان کمی با ادیان (موجود) سر و کار دارند و به عبارتی از لحاظ فرهنگی قبیله‌ایند. همچنین از نظر او، صرف توجه به ادیان سنتی برای تبیین پدیده‌ی دین، مانع از ارائه‌ی تبیینی واقعی از دین و حتی کل واقعیت زندگی بشری خواهد شد. از این‌رو، اسمارت برآنست که باید قلمرو مطالعات دینی را به حوزه‌ی تحلیل جهان‌بینی‌ها گسترش داد. وی تحلیل جهان‌بینی‌ها را قلب دین‌شناسی خود می‌داند و سایر عناصر نظریه‌اش، از جمله دین جهانی را کاملاً در ارتباط تام با آن تعریف می‌کند، اما سرانجام در بیان ماهیت دین و جهان‌بینی، که مفاهیم اصلی نظریه‌اش هستند، سردرگم است و دقیقاً مشخص نمی‌کند که دین مساوی جهان‌بینی است، خاص‌تر از آن است یا رابطه‌ی دیگری با آن دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Ninian Smart and Transition from Analysis of Traditional Religions to Analysis of Worldviews
چکیده انگلیسی مقاله Leaving some important elements of the traditional phenomenology of religion aside, Ninian Smart proposes the dynamic phenomenology of religion or, in other words, the historical- comparative method, the main concern of which is to set evolutions of religious phenomena in their historical context. He holds that there are two mistakes in contemporary religious studies and philosophy of religion: the first is separation of religion and religions from the whole worldviews and the second is that they concern too little with existing religions and, in other words, they are culturally tribal. He also regards as insufficient the explanation of the phenomenon of religion and human life in terms of traditional religions alone. So he holds that the scope of religious studies must be developed to worldviews. He regards the analysis of worldviews to be the heart of his study of religion and defines other components of his theory, including world religion, in relation to it. But his view concerning the nature and relation of religion and worldview is confused.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه قلخانباز |
کارشناسی ارشد فلسفه ی دین دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مسعود صادقی |
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jrm.ut.ac.ir/article_31982_a88a23766bbf91b900b8ff458ab8e897.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات