این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۴۲، شماره ۲، صفحات ۵۷-۷۵

عنوان فارسی مدلول جاودانگی نفس در بهگودگیتا
چکیده فارسی مقاله مسأله‌ی مرگ و میل جاودانگی از دل مشغولی‌های وجودشناختی انسان است. هندوئیسم همچون ادیان دیگر همواره در پیِ رفع یا تسکین این دل‌مشغولی بوده است. وداها و اوپانیشادها اصالت بُعد روحانی و جاودانگی آن را به گونه‌های مختلف مورد اهتمام و پذیرش قرار داده‌اند. بهگودگیتا نیز جاودانگی نفس را صراحتاً در دفتر دوّم و تلویحاً با شاهدهایی در دفترهای دیگر تأیید می‌کند. گیتا با تصوّر انسان به ‌مثابه روح جاودانه، مرگ را در معنای زوال کامل، امری موهوم می‌داند. عدم امکان تبدیل واقعی (وجود) به غیرواقعی (عدم)، مهمترین استدلال گیتا در اثبات توهم زوال نفس است. به‌رغم تنوع معانی جاودانگی، گیتا با همراه‌سازی آن با مسأله‌ی آگاهی و معرفت (جنانه) معنای متعال‌تری از حقیقت جاودانه‌ی انسان ارائه کرده است. نظریه‌ی سانکیه‌ای، نظریه‌ی ودانته ای، استدلالِ مربوط به اثبات توهم مرگ، اطلاق مفهوم جاودانگی، ویژگی‌های جیون‌موکتا، تمایز «اپاره ویدیا» از «پاره ویدیا»، آموزه‌ی اوتاره و انگاره‌ی زادمرد که هر یک به نوعی مؤیّد جاودانگی نفسند، شاهدهای تلویحی گیتا را در اذعان به جاودانگی نفس با مدلول «آگاهی از جاودانگی خویشتن» تشکیل می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهگودگیتا، جاودانگی، سانکیه، مرگ، نفس،

عنوان انگلیسی Connotation of soul's immortality in Bhagavad-Gita
چکیده انگلیسی مقاله Death and desire for immortality are among the man's ontological questions. Hinduism like other religions, at the given tenets, has managed to remove or relief human distress of immortality. Vedas and Upanishads, in one or other way, have attended and accepted the man's composite of two dimension and excellence of its spiritual aspect. Bhagavad-Gita too has endorsed immortality of soul explicitly in chapter 2 and implicitly in other chapters by some evidences. Gita by supposing man as immortal soul, refuses reality of death. Impossibility of conversion of real to unreal is the most important ratiocination of Gita in proving illusion of soul's extinction. Despite of diversity of immortality's connotation, Gita by companying it with knowledge (jnana) has given more supreme concept of man's immortality. Theories of Sankhya and Vedanta, reasoning to prove illusion of death, absoluteness of immortality, Jivan¬mukta's qualities, distinction of para-vidya from apara-vidya, doctrine of Avatara, and the idea of reincarnation are gita's implicit proofs of immortality of soul by connotation of "cognizance of own self's immortality".
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bhagavad-Gita, death, Immortality, Sankhya, Soul

نویسندگان مقاله مجتبی زروانی |
دانشگاه تهران،دانشیار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

قربان علمی |
دانشگاه تهران،دانشیار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jrm.ut.ac.ir/article_28575_9f36e56cfeaea4847c1b8a823e2e5824.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات