این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش مدیریت کلاس در تبیین فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری پژوهشی مطالعه موردی دانشجویان علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فرسودگی تحصیلی و اهمالکاری پژوهشی از جمله مشکلات عمده سیستم های دانشگاهی محسوب میشوند. عوامل متعددی می تواند در شکل گیری اهمالکاری پژوهشی و فرسودگی تحصیلی نقش داشته باشند. لذا این مطالعه با هدف مطالعه نقش مدیریت کلاس در تبیین فرسودگی تحصیلی و اهمالکاری پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، انجام گرفته است. روش ها: روش تحقیق توصیفی_همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی همدان می باشد، 384 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت کلاس، فرسودگی تحصیلی و اهمالکاری پژوهشی استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که رابطه مدیریت کلاس با اهمالکاری پژوهشی (24/0-) با آماره 18/3- در سطح معنی داری 01/0 منفی و معنادار است. رابطه مدیریت کلاس با فرسودگی تحصیلی (38/0-) با آماره 42/3- در سطح معنی داری 01/0 منفی و معنادار است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می توان بیان نمود که مدیریت کلاس در کاهش اهمالکاری پژوهشی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان می تواند نقش مهمی ایفاء کند. در نتیجه دانشگاهها، باید در زمینه فنون مدیریت کلاس، به توانمندسازی اعضای هیات علمی مطابق با الزامات نوین سیستم دانشگاهی، اقدام نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت کلاس، فرسودگی تحصیلی، اهمال کاری پژوهشی.
عنوان انگلیسی
The role of class management in explaining academic burnout and research procrastination
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic burnout and research procrastination are among the major problems of academic systems. Several factors can contribute to the formation of academic burnout and research procrastination. Therefore, this study was conducted with the aim of studying the role of class management in explaining academic burnout and research procrastination of medical students. Methods: The research method is descriptive-correlation. The statistical community includes all Hamedan Medical science Students 384 people using simple random sampling method were selected as the statistical sample. To collect the research data from three standard questionnaire class management, academic burnout and research procrastination research data after collecting by using pearson correlation coefficient and Structural Equation Modeling in SPSS and LISREL software. Result: The results showed that the relationship between class management with research procrastination (-0.24) with statistics of- 3/18 in the significant level 0.01 is negative and significant. The relationship between class management with academic burnout (-0.38) with statistics of -3/42 in the significant level, 0.01 is negative and significant. Conclusion: Based on the results, it can be argued that classroom management can be used to reduce the research procrastination and academic burnout of students. As a result, universities need to focus on classroom management techniques to empower faculty members to meet the new requirements of the academic system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس خاکپور | abbas khakpour
فرزانه عباسی | farzane abbasi``
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1614-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات