این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری استرس تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در سال­های اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روان­شناسی تربیتی به این باور رسیده­اند که انتظارات و باورهای دانش­آموزان پیرامون توانایی­هایشان نقشی کلیدی در موفقیت تحصیلی آنان دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی­های شخصیتی با واسطه­گری استرس تحصیلی در دانش­آموزان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه­ی گردآوری و تحلیل داده­های آن، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه­ی پژوهش دانش­آموزان دوره­ی دوم متوسطه­ی شهر یزد می­باشند که از این تعداد 474 دانش­آموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­ی خودکارآمدی تحصیلی ، فرم کوتاه پرسشنامه­ی پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه­ی استرس تحصیلی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج: نتایج اثر مستقیم توافق­پذیری و گشودگی به تجربه بر خودکارآمدی تحصیلی و اثر مستقیم روان­نژندگرایی، وظیفه­گرایی و گشودگی به تجربه بر استرس تحصیلی و همچنین اثر استرس تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی را مورد تأیید قرار داد. این نتایج همچنین نشان داد که استرس تحصیلی نقش واسطه­ای بین ویژگی­های شخصیتی وظیفه­گرایی، گشودگی به تجربه و روان­نژندگرایی و خودکارآمدی تحصیلی دارد. نتیجه­گیری: در مجموع می­توان گفت که ویژگی­های شخصیتی با کاهش استرس تحصیلی در مواجهه با مسائل استرس­زا به افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان منجر می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی تحصیلی، ویژگی های شخصیتی، استرس تحصیلی

عنوان انگلیسی The explanation of academic self-efficacy based on personality traits with mediating academic stress
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In recent years, educators and educational psychologists have come to believe that students' expectations and beliefs about their abilities play a key role in their academic achievement. The purpose of this study was to explain the academic self-efficacy based on personality traits that mediates academic stress in students. Methods: The present research is applied and the method of collecting and analyzing its data is descriptive and correlational. The research community is the second-grade secondary school students of Yazd, of which 474 Students (186 boys and 288 girls) were selected by cluster random sampling and responded to a questionnaire of academic self-efficacy, a short form of a questionnaire of five major factors and a questionnaire on academic stress. Data were analyzed using structural equation modeling. Results: The results of the direct effect of agreement and openness on experience on academic self-efficacy and the direct effect of psychosocialism, task-orientedness and openness to experience on academic stress and the effect of academic stress on academic self-efficacy were confirmed. These results also showed that academic stress has a mediator role between personality traits, task-orientedness, openness to experience and psychosocialism and academic self-efficacy. Conclusion: In general, it can be concluded that personality traits lead to an increase in academic self-efficacy in students by reducing academic stress in facing stressful issues.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Self-Efficacy, Personality Traits, Academic Stress

نویسندگان مقاله سید مهدی پورسید | Seyed Mehdi Poorseyed
Shiraz University
دانشگاه شیراز

فرهاد خرمائی | Farhad Khormaei
Shiraz University
دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-661-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات