این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری استرس تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در سالهای اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسی تربیتی به این باور رسیدهاند که انتظارات و باورهای دانشآموزان پیرامون تواناییهایشان نقشی کلیدی در موفقیت تحصیلی آنان دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری استرس تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر، کاربردی و شیوهی گردآوری و تحلیل دادههای آن، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعهی پژوهش دانشآموزان دورهی دوم متوسطهی شهر یزد میباشند که از این تعداد 474 دانشآموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی ، فرم کوتاه پرسشنامهی پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامهی استرس تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج: نتایج اثر مستقیم توافقپذیری و گشودگی به تجربه بر خودکارآمدی تحصیلی و اثر مستقیم رواننژندگرایی، وظیفهگرایی و گشودگی به تجربه بر استرس تحصیلی و همچنین اثر استرس تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی را مورد تأیید قرار داد. این نتایج همچنین نشان داد که استرس تحصیلی نقش واسطهای بین ویژگیهای شخصیتی وظیفهگرایی، گشودگی به تجربه و رواننژندگرایی و خودکارآمدی تحصیلی دارد. نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت که ویژگیهای شخصیتی با کاهش استرس تحصیلی در مواجهه با مسائل استرسزا به افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان منجر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی تحصیلی، ویژگی های شخصیتی، استرس تحصیلی
عنوان انگلیسی
The explanation of academic self-efficacy based on personality traits with mediating academic stress
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In recent years, educators and educational psychologists have come to believe that students' expectations and beliefs about their abilities play a key role in their academic achievement. The purpose of this study was to explain the academic self-efficacy based on personality traits that mediates academic stress in students. Methods: The present research is applied and the method of collecting and analyzing its data is descriptive and correlational. The research community is the second-grade secondary school students of Yazd, of which 474 Students (186 boys and 288 girls) were selected by cluster random sampling and responded to a questionnaire of academic self-efficacy, a short form of a questionnaire of five major factors and a questionnaire on academic stress. Data were analyzed using structural equation modeling. Results: The results of the direct effect of agreement and openness on experience on academic self-efficacy and the direct effect of psychosocialism, task-orientedness and openness to experience on academic stress and the effect of academic stress on academic self-efficacy were confirmed. These results also showed that academic stress has a mediator role between personality traits, task-orientedness, openness to experience and psychosocialism and academic self-efficacy. Conclusion: In general, it can be concluded that personality traits lead to an increase in academic self-efficacy in students by reducing academic stress in facing stressful issues.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Self-Efficacy, Personality Traits, Academic Stress
نویسندگان مقاله
سید مهدی پورسید | Seyed Mehdi Poorseyed
Shiraz University
دانشگاه شیراز
فرهاد خرمائی | Farhad Khormaei
Shiraz University
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-661-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات