این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش خودشناسی انسجامی، اجتناب تجربی و شفقت‌ خود در اضطراب امتحان دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب امتحان یکی از مشکلات روانشناختی-تحصیلی محسوب می شود که در دانشجویان دختر شیوع بالاتری دارد. عوامل روانشناختی می توانند در تبیین اضطراب امتحان نقش داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش انسجام درونی، اجتناب تجربی و شفقت خود در اضطراب امتحان دانشجویان دختر بود. روش کار: روش پژوهش حاضر همبستگی است. 171 دانشجوی دختر دانشگاه شهیدچمران اهواز در سال تحصیلی 1397-1396 به شیوه نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به پرسشنامه های اضطراب امتحان، خودشناسی انسجامی، اجتناب تجربی و شفقت به خود پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین خودشناسی انسجامی و شفقت خود با اضطراب امتحان  همبستگی منفی وجود دارد (01/0>P). بین اجتناب تجربی و اضطراب امتحان همبستگی مثبت وجود دارد (01/0>P). همچنین از بین متغیرهای پیش بین، خودشناسی انسجامی و اجتناب تجربی دارای توان پیش بین اضطراب امتحان در دانشجویان دختر بودند (01/0>P). نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل روانشناختی در تبیین اضطراب امتحان است. بنابراین توجه به این عوامل به خصوص خودشناسی انسجامی و اجتناب تجربی، نقش مهمی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دختر دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of Integrative Self-knowledge, Experiential Avoidance and Self-Compassion in Test Anxiety of female Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Test anxiety is one of the Psychological-educational problems that has a higher prevalence in female students. Psychological factors can play a role in explaining the test anxiety. The aim of current research was to investigate the Role of Integrative Self-knowledge, Experiential Avoidance and Self-Compassion in Test Anxiety of female Students. Methods: This research method was correlation. 171 female Students of shahid chamran university of Ahvaz were selected through Voluntary sampling method and responded to Test Anxiety, Integrative Self-knowledge, Experiential Avoidance and Self-Compassion Questionnaires. The gathered data were analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression. Results: The findings showed that there is a negative correlation between Integrative Self-knowledge and Self-Compassion with Test Anxiety (P>0.01). There is a positive correlation between Experiential Avoidance with Test Anxiety (P>0.01).  Also Among the predictor variables, Integrative Self-knowledge and Experiential Avoidance had the predictive power for test anxiety in female students (P>0.01). Conclusion: The findings of this study indicate the importance of psychological factors in explaining the test anxiety. Therefore, paying attention to these factors, especially Integrative Self-knowledge and Experiential Avoidance play an important role in reducing the test anxiety of female students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا مرادی کلارده | Sara Moradi Kelardeh


سیه اله آقاجانی | Seifollah Aghajani


رضا قاسمی جوبنه | Reza Ghasemi Jobaneh


ایمان بهاروند | Iman Baharvand



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1222-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات