این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی بسته‌ی آموزشی خودفرمانی بر خود راهبری در یادگیری و سبک‌های تصمیم‌گیری دختران دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله اهداف: پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته‌ی آموزشی خودفرمانی و تعیین اثر‌بخشی آن بر خودراهبری در یادگیری و سبک‌های تصمیم‌گیری دانش‌آموزان متوسطه انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون – پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا بسته‌ی آموزشی خودفرمانی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای تدوین، و سپس میزان نسبت روایی محتوا [CVR] و شاخص روایی محتوا [CVI] آن توسط متخصصین تعیین گردید. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، یک کلاس 22 نفره و یک کلاس 20 نفره‌ی دهم تجربی به ترتیب در گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند(که گروه آزمایشی دو نفر افت داشت). گروه آزمایشی در 8 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای، بسته آموزشی را دریافت نمودند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. یافته‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس، و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میزان شاخص روایی محتوا [CVI] برای تمامی هدف‌ها در بسته‌ی آموزشی بین 9/0 تا 1، و میزان نسبت روایی محتوا [CVR] برای تمامی هدف‌ها در پروتکل آموزشی بین 8/0 تا 1 به‌دست آمد. یافته‌ها نشان داد که بسته‌ی آموزشی خودفرمانی بیشترین اثر‌بخشی را در متغیر خودراهبری یادگیری به ترتیب بر برنامه‌ریزی و اجرا، انگیزه‌ی یادگیری،خودپایشی و سپس ارتباطات میان فردی، و در سبک‌های تصمیم‌گیری، بیشترین تغییر را به ترتیب در سبکهای تصمیم‌گیری آنی، عقلانی و سپس سبک شهودی دانش‌آموزان داشته است. همچنین بین پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد که نشان دهنده‌ی ثبات اثرات یادگیری است. نتیجه‌گیری: بسته‌ی آموزشی خودفرمانی، توانایی ارتقاء مهارت‌های خودراهبری در یادگیری و همچنین کاهش سطح تصمیم‌گیری های آنی و افزایش سطح تصمیم‌گیری های منطقی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه را دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of the self-determination educational package on self-directed learning and decision-making styles among high school students.
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The purpose of this study was to develop a self-determination educational package and determine its effectiveness on Self-Directed Learning and Decision making Styles of high school students. Methods: The research method was semi-experimental with pre-test, post-test with the control group and follow up. At first, self-determination educational package was compiled using library studies, then the rate of content validity ratio [CVR] and content validity index [CVI] was determined by the experts. Using a multistage cluster random sampling method, a 22-members class and a 20-members class of 10th grade empirical science filed were assigned to the experimental group and the control group, respectively, that experimental group had 2 students drop. The experimental group received an educational package in eight 90-minute sessions, and the control group did not receive any education. The findings were analysed using covariance analysis and repeated measures analysis of variance. Results: The content validity index [CVI] for all goals in the educational package was 0.9 to 1, and the content validity ratio [CVR] for all goals in the educational protocol was 0.8 to 1. Findings showed that the self-determination educational package had the most effectiveness in Self-Directed Learning variable, respectively in planning and implementation, learning motivation, Self-Monitoring and then interpersonal communication.  Regarding the decision-making Styles, the greatest change was observed respectively in Spontaneous , rational, and then Intuitive decision-making Style of students. Moreover, no meaningful difference between post-test and follow-up was detected, which reveals the stability of learning effects. Conclusion: Self-determination educational package has the potency to promote Self-Directed learning skills, as well as reduce the level of Spontaneous decisions and increase the level of logical decisions of high school students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسرین رحمان پور | Nasrin Rahmanpour
The University of Allameh Tabataba’i
دانشگاه علامه طباطبائی

حسن اسدزاده | Hasan Asadzadeh
The University of Allameh Tabataba’i
دانشگاه علامه طباطبائی

اسماعیل سعدیپور | Esmaeel Sadipour
The University of Allameh Tabataba’i
دانشگاه علامه طباطبائی

نورعلی فرخی | Noorali Farrokhi
The University of Allameh Tabataba’i
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2015-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات