این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر مواجهه زودرس توسط همتا بر عملکرد بالینی دانشجویان ترم یک پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: آموزش بالینی قلب آموزش پرستاری می باشد. یکی از چالش های آموزش بالینی، واضح نبودن ارتباط بین دروس تئوری و بالین بیمار می باشد. از سوی دیگر آموزش براساس شیوه همتا می تواند یک وسیله کمک کننده در آموزش مهارت های بالینی باشد لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مواجهه زودرس توسط همتا بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری ترم یک اجرا شد. مواد و روش ها: دراین پژوهش نیمه تجربی 28 نفر از دانشجویان پرستاری ترم یک دانشکده علوم پزشکی ایران شهر واجد شرایط انتخاب و با گمارش تصادفی به دو گروه آموزش توسط مربی و همتا تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست مهارت عملکرد بالینی بود که با مشاهده قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون کای اسکوئر، تی مستقل وتی زوج استفاده شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که دانشجویان دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک نظیر سن و جنس و معدل دیپلم تفاوت معنی داری نداشتند (05/0p>). همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد دانشجویانی که توسط همتا آموزش داده شده بودند نمرات بالاتری در عملکردهای آموزش داده شده در واحد مهارت های بالینی و بیمارستان نسبت به دانشجویانی که توسط مربی آموزش دیده بودند کسب کردند (05/0p<). بحث و نتیجه گیری: مواجهه کردن دانشجویان با محیط بالینی واقعی منجر می شود دانشجویان دیدگاه بهتری نسبت به حرفه پرستاری بدست می آورند. در صورتی که این تجربه توسط همتا صورت گیرد منجر به ارتقاء سطح آموزش بالینی آن ها خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش همتا،آموزش بالینی، مواجهه زودرس، دانشجوی پرستاری
عنوان انگلیسی
Impact of early clinical exposure by peer assisted learning on clinical performance among first year nursing students.
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Clinical education is the heart of nursing education. One of the challenges of clinical education is the lack of clarity of the relationship between theoretical education and clinical training. On the other hand, peer teaching can be a supplementary tool in clinical skills training. Therefore, this study examine the effect of early clinical exposure in peer assisted learning on the clinical practice of nursing students. Method: In this semi-experimental study, 28 freshmen nursing students studying in Iranshahr University were selected and assigned to two groups of instructor teaching and peer teaching. The data collection tool was a clinical skill checklist which was completed based on observations before and after training. The collected data were analyzed using descriptive statistics, chi-square test, and independent and paired samples t-tests. Results: No significant difference was found between two groups regarding the age, sex and grade of point (p = 0.08). After training, the score of clinical skills was 5.63±0.45 in instructor group and 6.11±0.5 in peer group, and there was found a significant difference between groups (p < 0.05). The results of this study showed that students in peer teaching group performance better in comparison instructor group. Students' satisfaction with attendance in hospital with peer teaching was higher. Conclusion: Exposing students with a real clinical environment will allow students to get a better view of nursing. If this experience is brought about by peers, they will improve their clinical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا ابراهیمی | zahra ebrahimi
kerman university
علوم پزشکی کرمان
سکینه سبزواری | sakineh sabzevari
kerman university
علوم پزشکی کرمان
نسرین خواجه علی | nasrin khajeali
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
علوم پزشکی شهید بهشتی
خلیل برهانزهی | khalil borhanzehi
Iranshahr University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر
هاجره ابراهیمی | hajareh ebrahimi
Iranshahr University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر
سعیده دادپیشه | saeideh dadpisheh
Iranshahr University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر
عصمت نوحی | esmat nuhi
kerman university
علوم پزشکی کرمان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2026-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات