این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ارتباط موثر بین فردی بر نظم بخشی شناختی- هیجانی، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان‌شناختی دردانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دوران دانشجویی دوره ای است که می تواند افراد را با چالشهای اضطراب آور همراه کند و بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد، از این رو آموزش مهارتهای ارتباط موثر بین فردی می تواند این دوره را موثرتر نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ارتباط موثر بین فردی بر نظم بخشی شناختی- هیجانی، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان­شناختی در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بودند و 40 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تنظیم شناختی- هیجانی، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان شناختی استفاده شد. گروه آزمایش در 8جلسه 90 دقیقه ای آموزش ارتباط موثر بین فردی دریافت کردند. یافته­ها: تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که میانگین نمرات نظم­بخشی­شناختی­هیجانی سازگار(21.14= F؛ 0.0004= p)، نظم­بخشی­شناختی­هیجانی ناسازگار(16.75= F؛ 0.004= p)، سرزندگی تحصیلی(32.11= F؛ 0.002= p) و سرسختی روان­شناختی (14.77= F؛ 0.001= p) در پیش آزمون و پس آزمون دو گروه تفاوت معنی داری داشتند. نتیجه­گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش ارتباط موثر بین فردی بر افزایش نظم­بخشی­شناختی هیجانی سازگارانه، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان­شناختی و کاهش نظم­بخشی­ شناختی هیجانی ناسازگارانه دانشجویان پرستاری تأثیر دارد. بر این اساس متخصصان آموزش و پرورش باید بر مبنای این یافته در جهت رشد سلامت روان دانشجویان به تعلیم مهارت های ارتباط بین فردی به عنوان برنامه درسی توجه کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of effective interpersonal communication training on cognitive-emotional regulation, academic vitality and psychological hardiness of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Study period is time that can accompany people with anxiety challenges and affect their academic performance, so effective interpersonal communication skills training can make this course more effective. Therefore, the purpose of this study was to investigate effectiveness of effective interpersonal communication training on cognitive-emotional regulation, academic vitality and psychological hardiness of nursing students in Islamic Azad University of Ahvaz Branch . Methods: This study was a semi-experimental pre-test and post-test with control group. The population included all nursing students of Islamic Azad University of Ahvaz branch in 2015-16 academic years. From them 40 Pearson were selected through simple convenience sampling method. To collect data, Cognitive-Emotional Regulation Questionnaire, Academic Vitality Questionnaire and Psychological Hardiness Questionnaire were used. The experimental group received training on interpersonal communication in 8 sessions of 90 minutes. Results: Multivariate analysis of Covariance (MANCOVA) results showed that the mean scores of adjustable cognitive emotion regulation(F=21.14; p=0.004), inconsistent cognitive emotion regulation(F=16.75; p=0.004), academic vitality (F=32.11; p=0.002) and psychological hardiness (F=14.77; p=0.001) were significantly different in the pretest and post test of the two groups. Conclusions: This study showed that effective interpersonal communication education has an impact on improving the cognitive adjustment of emotion-oriented adjustment, academic vitality and psychological hardiness and reducing the maladaptive cognitive-emotional regulation of nursing students. Based on this, education professionals should pay close attention to developing interpersonal communication skills as curriculum in order to improve mental health of students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سحر صفرزاده | Sahar Safarzadeh
Ahvaz Branch, Islamic Azad University,
واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1412-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات