این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تدوین مدل روابط ساختاری نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت در ارتباط بین اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اینکه چه عواملی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشجویان تاثیر می­گذارد، یا سهم و مشارکت هر عامل چه اندازه است، همواره از حیطه­های مورد علاقۀ پژوهشگران بوده است. این پژوهش با هدف بررسی مدل یابی روابط ساختاری ساختاری اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت با واسطه گری نقش انگیزش پیشرفت انجام شد. روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری 32500 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهر بابل بودند که تعداد 508 نفر، 253 دختر و 255 پسر، به عنوان نمونه ی آماری و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامه های انگیزش پیشرفت هرمنس، اضطراب امتحان ساراسون و اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم ارزیابی شدند. معدل کل نمرات آن ها به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد، بین اضطراب امتحان، اهمال کاری تحصیلی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و مدل پژوهش با برازش مناسب تایید گردید. و 31/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط انگیزش پیشرفت، اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی مورد تبیین قرار گرفت. نتیجه گیری: از این رو می توان نتیجه گیری کرد، با کاهش اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی می توان انگیزش پیشرفت را در دانشجویان بالا برد و پیشرفت تحصیلی آن ها را ارتقا بخشید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing a Structural Equation Modeling of the role of mediation of achievement motivation in the relationship between test anxiety and academic procrastination with academic achievement
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: What influences the student's academic achievement and success, or the extent of the contribution and participation of each factor, has always been an area of interest to scholars and educational psychologists. This study investigated Achievement Motivation as a mediator of the relationship between Test Anxiety and Academic Procrastination with Academic Achievement between Test Anxiety and Locus of Control. Methods: Correlation studies based on structural equation modeling technique, in particular regression equations (combining path analysis and factor analysis second). A total of 508 students (255 boys and 253 girls) were selected by simple random sampling. Hermans achievement motivation inventory, Test Anxiety Questionnaire and Academic Procrastination Scale (Solomon & Rohblum) were used to collect data. GPA was as academic achievement. Results: The results showed that the research model was confirmed and in general, 31/0 of academic achievement can be explained by achievement motivation, test anxiety and Academic Procrastination. Conclusions: So with decrease of Test Anxiety and Academic Procrastination Scale can increase achievement motivation in students and improve academic achievement.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه رسولی | Fateme rasoli


غلامرضا صرامی | Gholamreza Sarami



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2044-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات