این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی و هیجانی بر بهبود روابط بین فردی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی و هیجانی بر بهبود روابط بین­فردی در دانش­آموزان بود. روش کار: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش ­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر کلیبر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از این جامعه، تعداد 44 دانش­ آموز در دو گروه آزمایش (22 دانش ­آموز) و کنترل (22 دانش ­آموز) به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. ابتدا از بین مدارس شهر کلیبر تعداد یک مدرسه متوسطه به صورت تصادفی انتخاب شد. در مرحله بعد از آن مدرسه، دو کلاس دوره دوم متوسطه به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به این صورت که ابتدا پرسشنامه روابط بین­ فردی به عنوان پیش ­آزمون استفاده شد و بعد برای گروه آزمایشی مهارت ­های اجتماعی و هیجانی آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. بعد از اجرای آموزش مهارت ­های اجتماعی و هیجانی دوباره پرسشنامه روابط بین ­فردی بر روی دانش ­آموزان مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ های پژوهش از پرسشنامه دشواری در روابط بین­ فردی و بسته آموزشی مهارت­ های اجتماعی و هیجانی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با آزمون آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام گرفت. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت­ های اجتماعی و هیجانی، بر روابط بین­ فردی دانش ­آموزان تأثیر دارد و باعث کاهش مشکلات بین­ فردی در دانش ­آموزان می ­گردد. نتیجه­ گیری:بنابراین آموزش مهارت­ های اجتماعی و هیجانی بر کاهش مشکلات بین­ فردی در دانش ­آموزان پیشنهاد می­ گردد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روابط بین‌فردی، مهارت‌های اجتماعی و هیجانی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی The effectiveness of teaching social and emotional skills on improving interpersonal relationships among students
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of social and emotional skills training on improving interpersonal relationships among students. Methods: A quasi-experimental design was a pre-test, post-test and control group. The statistical population of this study was all students of Secondary School in Kaleybar in the academic year of 2017-2018. From this community, 44 students in two groups of experimental (22 students) and control (22 students) were selected by cluster sampling method. They were selected as multi-stage. At first, a high school was selected randomly from among the schools in Kaleybar. In the second stage of the school, two classes of secondary school were randomly selected and examined. The interpersonal relationship questionnaire was first used as a pretest and then the experimental group received social and emotional skills and the control group received no intervention. After performing social and emotional skills training, again the interpersonal relationship questionnaire was studied on students. To analyze the data, a difficult questionnaire was used in the interpersonal relationships and educational package of social and emotional skills. Data analysis was performed by multivariate analysis of covariance. Results:  The results of this study showed that social and emotional skills training influences the interpersonal relationships of students and reduces interpersonal problems in students. Conclusion:  Therefore, teaching social skills and emotional skills on reducing interpersonal problems in students is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رامین حبیبی کلیبر | ramin Habibi-Kaleybar1
shahid madani
شهید مدنی

ابوالفضل فرید | abolfazleh Farid
shahid madani
شهید مدنی

جواد مصرآبادی | javad mesrabadi
shahid madani
شهید مدنی

جعفر بهادری خسروشاهی | jafar bahadorikhosroshahi
shahid madani
شهید مدنی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1384-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات