این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در کیفیت زندگی مدرسه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله مقدمه : هدف تحقیق حاضر تعیین نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در کیفیت زندگی مدرسه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج می باشد. روش بررسی : جامعه ی آماری مشتمل بر 14906 از دانش آموزان مدارس متوسطه بودند که با استفاده از فرمول کوکران، 370 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از سه پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت واکر و همکاران (1987)، کیفیت زندگی مدرسه سلطانی و همکاران (1390) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) استفاده شد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با روش های آماری توصیفی و استنباطی (همبستگی و رگرسیون گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : نتایج  نشان داد که بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و ابعاد آن(تغذیه، ورزش، مسئولیت‌پذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس حمایت بین فردی و خودشکوفایی)  با کیفیت زندگی مدرسه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری : هر شش بعد سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت (تغذیه، ورزش، مسئولیت‌پذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس حمایت بین فردی و خودشکوفایی)  81% توانایی پیش بینی کیفیت زندگی مدرسه  و 86% توانایی پیش بینی سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج را دارند. لذا پیشنهاد می گردد از نتایج این تحقیق برای ارتقا کیفیت زندگی مدرسه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت، کیفیت زندگی مدرسه ، سازگاری تحصیلی

عنوان انگلیسی The role of lifestyle raises health in the quality of school life and also academic adaptation of secondary students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : the goal of this investigation is the study of role of lifestyle raises health in the quality of school life and academic adaptation of secondary students of karaj education from forth area.  Methods : statistical population included 14906 secondary  students of karaj education from forth area , that they used kokaran formula and 370 people were selected.The method of sampling was random cluster. the research method is descriptive from kid of correlational .The data gathering tool is includes Three standard  questionnaire lifestyle raises health questionnaire they walker and colleagues (1987) , and also the quality of school life of soltanis and colleagues (1390) , and then academic adaptation questionnaire Bayker and Seryak (1984) was used . The data gathered from SPSS statistical software , therewith the methods of descriptive and inferential that they came from statistics were searched . Results : the data of this research showed that there is a positive and meaningful relationship between the lifestyle raises health and it,s proportions like (nutrition , sport , acceptance of responsibility about health , managing stress , interpersonal support , and self actualisation ) in the quality of school life and academic adaptation of secondary students from forth area of karaj . conclusion:The result showed that all of these proportions ;( nutrition , sport , acceptance of responsibility about health , managing stress , interpersonal support , and self actualization  ) are able to predict the quality of life school 81/ and academic adaptation86 of secondary students from forth area of karaj . hence it is recommended that of results this research applid in promotion of the quality of life school and academic adaptation of secondary students .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حدیث نژاد مقدم | Hadis Nejad moghadam
Department of education , psychology faculaty , Islamic azad university
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی کرج

مهتاب سلیمی | Mahtab Salimi
Department of education , psychology faculaty , Islamic azad university
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج

مرتضی شاه مرادی | Morteza shahmoradi
Department of education , psychology faculaty , Islamic azad university
مدرس دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1348-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات