این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبت گرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله  زمینه و اهداف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبت گرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی دانش آموزان بود. روش بررسی: 64 نفر از دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه  شهر اراک به شیوه تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون–پس آزمون، با گروه کنترل بود. گروه آزمایش 10 جلسه به مدت 5/1 ساعت مداخله مثبت گرای مبتنی بر مدرسه دریافت نمودند.آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله پرسشنامههای مشارکت فعال (وانگ، ویلت و اسکلتس)، سازگاری (سینها و سینگ)و فرسودگی تحصیلی( برسو، سالانووا و اسکافلی)را پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات مشارکت فعال در مدرسه، سازگاری و کارآمدی تحصیلی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود و نمرات خستگی هیجانی، بدبینی و فرسودگی نیز در گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بوده است. نتیجه گیری: بنابراین با توجه به موثر بودن آموزش مفاهیم روانشناسی مثبت گرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی، به دست اندرکاران امور آموزشی نوجوانان توصیه می شود این مفاهیم را برای بهبود روابط بین فردی و انطباق با محیط تحصیلی و پیشگیری از افت یا ترک تحصیل به کار ببرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روانشناسی مثبت گرای مبتنی بر مدرسه، بهزیستی تحصیلی، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Effectiveness of School-Based Model of Positive Psychological Interventions on Secondary Student's Academic Social and Behavioral Well-being
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of school-based positive-positive psychological interventions on the social and behavioral levels of students' educational well-being. Methods: 64 female primary school students of Arak high school were randomly selected and randomly assigned to the experimental and control groups. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The experimental group received 10 sessions for 1.5 hours of positive school-based intervention. The subjects responded to active participation(Wang &Vilt & skeletal), compatibility (Sinha & Singh) and Academic burnout (Scafelli& Bersu & Salanova) questionnaires, before and after the intervention. Results:  The results of covariance analysis showed that the results of active participation in school, adaptability and academic efficiency in the experimental group were more than the control group, and the emotional exhaustion, pessimism and burnout scores in the experimental group were less than the control group. Therefore, Conclusions: the effectiveness of teaching the concepts of school-based positive psychology on the social and behavioral levels of educational well-being, adolescents are advised to develop these concepts for improving interpersonal relationships and adapting to the educational environment and preventing dropping or leaving to study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحیم بدری گرگری | Rahim Badri Gargari
Tabriz University
دانشگاه تبریز

شهروز نعمتی | shahrooz nemati
Tabriz University
دانشگاه تبریز

شهرام واحدی | sahram vahedi
Tabriz University
دانشگاه تبریز

اعظم طاهری | AZAM TAHERI
Tabriz University
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2126-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات